Augustus was vakantiemaand en langzaamaan begon ik ook echt meer rust te nemen. Ik ben een paar dagen met mijn zus naar Zeeland geweest in een natuurhuisje, waar ik meteen het eerste boek van deze maand uitlas. Later in de maand ging ik met mijn hele familie nog een weekje kamperen. Ook thuis heb ik lekker veel gelezen. Wat dat betreft was het een goede maand!
Verder kochten buren van me drie kuikentjes en mijn kip mag pleegmoeder zijn! De komende weken wonen de kuikens dus bij mij in de tuin, tot ze groot genoeg zijn om naar hun eigen verblijf, een paar tuinen verderop, te verhuizen. Ze zijn zo schattig! Ik zit nu dus regelmatig met of zonder boek op het bankje naast het kippenhok.

Dit las ik deze maand:
Ik lees steevast alle romans van Hanna Bervoets, dus zodra ik op Hebban iets las over Geld verdienen wilde ik dit boek meteen lezen. Ellie legt via haar favoriete beleggingsapp Matador vijftienduizend dollar in. Op het moment dat jeugdvriendin Freya bij haar aanklopt om hulp, laat ze haar deze app zien en al gauw heeft ook Freya alles ingezet op het bedrijf Royal Estate. Al gauw zijn er meer mensen die, ook dankzij de instap cursus die Freya organiseert, hun voorbeeld volgen. Maar snel rijk worden, dat blijkt niet zonder gevolgen. Wat ik knap vind is dat Hanna Bervoets me een boek lang weet vast te houden, terwijl ik echt nul interesse heb in het onderwerp beleggen. Het gaat natuurlijk ook om wat dit met mensen en hun onderlinge verhoudingen doet en dat maakt het wederom een interessant verhaal. Toch wist ze me minder te verrassen dan normaal (misschien omdat er in het inleidende stuk al best wat wordt weggegeven over de afloop?) en kroop het boek me minder onder de huid zoals bijvoorbeeld Ivanov of Alles wat er was dat wel deden. Desondanks heb ik er een paar fijne leesuurtjes aan gehad.
De zoektocht van Arka is het eerste deel van het fantasy-epos De stad zonder wind. De dertienjarige Arka reist naar de stad Hyperborea in de hoop haar vader te vinden. Om dat te bereiken doet ze mee met de attributie en wordt dan de discipel van de zelf net afgestudeerde magiër Lastyanax. Zijn mentor is vermoord en als er daarna nog meer doden vallen, proberen de twee te ontdekken wat er nu eigenlijk aan de hand is. Het is alweer een tijdje geleden dat ik fantasy las en ik vond dit een leuk, toegankelijk fantasyboek. De stad Hyperborea is verdeeld in zeven lagen, waarbij men met schildpadden naar het hoogste (en rijkste) niveau kan voortbewegen. De wereld is goed bedacht, de hoofdpersonages zijn interessant. Ik heb dan ook meteen deel 2 van deze serie gereserveerd!
Dit boek won ik via het Hebban Forum. Katinka wil schrijfster worden en vraagt haar overbuurvrouw Lidwien om haar les te geven. Ze schrijft over haar leven, over haar moeder die al jaren dood is en over haar vader die een vriendin krijgt, terwijl ze leert over perspectief, show don't tell en andere schrijfvaardigheden. Ik las het boek in een middagje uit en was onder de indruk. Het is een ontroerend verhaal en tegelijkertijd krijg je als lezer een aantal schrijflessen mee. Het verhaal dat Katinka schrijft is zwartgedrukt, de reflectie daarop en de schrijflessen zijn in blauw gedrukt. Dat geeft een leuk effect. Twee dagen na het lezen kon ik dankzij Hebban ook naar de verfilming van dit boek. Met de film zijn ze aardig dicht bij de verhaallijnen uit het boek gebleven en ik vond het een heel aardige film.
In deze Japanse roman komen mensen met problemen terecht bij de mysterieuze Nakagyo Kokoro-kliniek, waar zij allen een kat voorgeschreven krijgen als medicijn. In vijf korte verhalen leren we vijf patiënten en vijf katten kennen, die zorgen voor ingrijpende veranderingen. Het concept vond ik erg leuk en gaandeweg de verhalen wordt ook steeds meer duidelijk wat er aan de hand is met de wat vreemde kliniek. Door de kliniek en de katten op recept is er ook samenhang tussen de verschillende verhalen. Hoewel erg leuk is het geen boek waarvan ik verwacht dat het lang zal blijven hangen, daarvoor miste ik dan net diepgang in de verhalen. Wel een erg fijn boek om tijdens een lange treinreis uitgelezen te hebben.
Dit is het tweede (en naar wat ik zo gauw begreep van de achterflap ook het laatste) deel van De stad zonder wind. De proloog wist me meteen te verrassen en daardoor zat ik meteen op het puntje van mijn stoel. Arka gaat in dit deel terug naar waar ze opgegroeid is. De stad Hyperborea is inmiddels vrij ijzig geworden, in meerdere opzichten. Lukt het Arka en haar mentor om de stad te redden? Ik vond het wederom een fijn fantasy verhaal en vind het jammer dat het nu afgelopen is. Al laat het einde zeker nog ruimte voor een vervolg, dus wie weet!
Jaren geleden las ik de Touching Juliette boeken, dus toen ik Zie me zag, was ik wel benieuwd naar deze nieuwe serie, die zich in dezelfde wereld afspeelt als de _Touching Juliette _ boeken, alleen dan tien jaar later. Bij het openslaan van het boek kwam ik er achter dat die eerste serie inmiddels 11 boeken kent en ik geloof niet dat ik die alle 11 gelezen heb! Gelukkig kan je Zie me ook als losstaande serie lezen, al ben ik wel blij dat ik een aantal eerdere boeken wel las, zodat ik de oude personages herkende. James is inmiddels volwassen en dringt de Ark (het geheime bolwerk van Het Herstel) binnen, waar Rosabelle Wollf hem op commando probeert te vermoorden. Het Herstel is van plan om na zijn nederlaag terug te slaan en Rosabelle is een wapen in die strijd. Maar James is een factor waar ze niet op gerekend had. Ik vond het een makkelijk leesbaar boek, had het in twee middaagjes wel uit. Leuk om te lezen, maar ben er niet ondersteboven van. Het is ook echt een inleiding voor volgende delen, daarin wordt er denk ik meer duidelijk.
Dit boek zag ik een tijd geleden voorbij komen op Hebban en het intrigeerde me, dus belandde het op mijn leeslijst. Shibata moet als vrouw zijnde op werk alle rottige klusjes doen en komt daardoor eigenlijk niet aan haar echte werk toe. Op een dag is ze het zat en zegt ze dat ze zwanger is, vanaf dat moment worden haar werkomstandigheden ineens een stuk beter. Het is een interessant idee en zeker in het begin was ik heel nieuwsgierig naar hoe dit verder zou gaan en of iemand zou ontdekken dat de hele zwangerschap een verzinsel was. Gaandeweg werd het wat verwarrend en wist het me niet echt te blijven boeien. Geen onaardig boek, maar ik had er denk ik meer van verwacht.
Takako wordt onaangenaam verrast als haar vriend (tevens collega) plotseling aankondigt te gaan trouwen - met een ander. Ze neemt ontslag en kan dan bij haar oom in de boekwinkel werken en daarboven wonen. Ze bouwt weer een band op met haar oom en gaat ontdekken hoe fantastisch boeken zijn. Een fijn, kabbelend boek dat ik met plezier gelezen heb. Misschien zijn, zoals ik deze maand ervaren heb, Japanse boeken niet helemaal mijn ding, of moet ik daar wat aan wennen. Want ook dit boek vond ik heel aardig, maar het maakte geen onuitwisbare indruk op me.