Ik schrijf alweer mijn blog over de maand augustus, kan het efffe wat minder hard gaan allemaal? De herfst staat op het punt van beginnen, maar eerst heb ik eindelijk zomervakantie. Waar ik al zie dat voor veel mensen augustus een minder goede leesmaand was, is bij mij het tegenovergestelde aan de hand. Ik ging als een trein. Over het algemeen las ik goede boeken, maar ik ben ook een aantal voorgenomen boeken vergeten op te pakken, zoals De jongen die de vuurvliegjes volgde van Aisha Hassan. Die schuift dor naar september. Het is wel voor het eerst dat ik mijn gehele to be read lijstje voor deze maand heb kunnen lezen, en daar ook nog eens voor een groot deel van heb kunnen genieten. De warmte heeft mij dus gen windeieren gelegd! Wat bracht deze maand mij?
Gelezen
- Nog 27 dagen leven van Maren Stoffels – Ik lees eigenlijk weinig boeken van eigen bodem, maar ook weinig young adult meer. Dit boek negeerde ik dus al een tijdje, maar een Booktube video van Chinouk Thijssen waar ze dit boek aanbeveelt als één van haar favoriete boeken van het afgelopen jaar trok me over de streep. Het boek is een eerbetoon aan de overleden beste vriendin van de auteur die ook echt nog maar 27 dagen leefde na het nieuws dat de artsen niets meer kunnen doen. Het verhaal is in 27 dagen geschreven en dat merk je niet. De personages zijn goed uitgewerkt en hebben diepgang. Ondanks alles waar ze mee te maken krijgen zijn het ook gewoon tieners met hun tienerbeslommeringen. Dit zorgt voor de luchtiger momenten in het boek. Ik luisterde het en door de korte hoofdstukken luisterde het prima weg. Uiteindelijk krijgt deze YA roman 4 sterren.
- The Rose Bargain van Sasha Peyton Smith – Ik wilde dit boek in juli al lezen, maar het kwam er niet van. Het is erg populair en ik kan me voorstellen waarom. Zelf genoot ik hier alleen iets minder van, want ik merk dat het heel erg op andere verhalen lijkt. De plot verloopt voorspelbaar en de echte twists zitten op het einde. Het is een mix van Bridgerton, De selectie en De wrede prins. Gevaarlijke combinatie, want deze boeken waren stuk voor stuk populair. Het leest wel vlot weg, maar het wordt lange tijd niet spannend. Het weet niet met kop en schouders boven het toch al verzadigde romantasy landschap uit te steken en krijgt daarom 3 sterren.
- Begraaf mijn botten in de nachtelijke grond van V.E. Schwab – En nog een boek dat ik in juli al wilde lezen maar waar ik ook niet aan toek kwam. Dat geldt eigenlijk voor bijna alle boeken van deze maand. Ik heb een probleem met deze auteur en dat is dat hun boeken mij niet volledig pakken. De schrijfstijl is fenomenaal en Schwab levert echt vakwerk met de manier hoe hen de werelden opbouwt en verweeft met de echte wereld. Helaas lukt het niet om de personages en plot mij voor zich te winnen. Op de een of andere manier beklijft het niet en dat is precies wat hier ook gebeurde. De achtergrondverhalen vond ik interessant, maar de tijdlijn in het heden niet. Het einde voelt als een gehaaste anticlimax en dat is zonde. Weer kom ik niet verder dan 3 sterren.
- Atmosphere van Taylor Jenkins Reid – Het vorige boek van deze auteur, One True Loves beviel mij niet zo goed. Daarnaast sprak het onderwerp mij niet helemaal aan, ruimtevaart en asttronomie zijn niet aan mij besteed. Het is dus overbodig om te zeggen dat ik niet direct stond te juichen toen ik dit boek tegenkwam. Recensies trokken mij echter over de streep en dat is maar goed ook. Dit boek is zo veel meer dan een boek over ruimtevaart. Het speelt een rol, ja. Maar het is niet de hoofdmoot van het verhaal. Dat zijn hoofdpersonen Joan en Vanessa en hun groei. Het einde is echt walgelijk, als een luisterboek uit het raam gesmeten kon worden deed ik dat. Het is bitterzoet en als een boek dit gevoel kan oproepen is het wel tijd om de 5 sterren weer eens uit de kast te halen.
- Zeven jaar weg van jou van Ashley Poston – Ik was jarenlang sceptisch over dit boek, want zo lang zie ik het al voorbij komen. In het Engels verscheen het in 2023 en was het direct een hit. Nu is Nederland aan de beurt. Waar ik magisch realisme vaak niets aan het verhaal vind toevoegen, is dat hier wel degelijk het geval. Dit element heeft ene functie en helpt bij de groei van de personages en hun relatie. Ja, het is een romance, dus je kunt het einde al raden. Toch is het geen oppervlakkig boek. Poston snijdt diepere thematiek aan en dit geeft de personages veel diepgang. Op het eerste gezicht lijken het namelijk dertien in een dozijn personages, maar gelukkig blijkt dat maar schijn. Het gebeurt me niet vaak, maar de 5 sterren mogen nog even blijven. Mijn volledige recensie staat op de boekpagina van het Engelse boek.
- Here We Go Again van Alison Cochrun – Een aantal jaar geleden las ik Het charme offensief van deze auteur voor een Hebban recensie. Daarna is alleen nog een kerst novelle vertaald en vervolgens was er niets dan stilte. Hoe anders is dat in het buitenland. Dit boek gaat over twee oude vriendinnen die door hun oud docent en mentor wordt gevraagd hem te vergezellen op zijn laatste reis. Ooit beste vriendinnen Logan en Rosemary kunnen elkaar nu niet meer luchten of zien. Toch gaan ze mee op road trip dwars door de Verenigde Staten. Er is ruimte voor groei, diepere lagen, diepgaande gesprekken en wat nog meer. Dit verhaal leunt op de personages en deze zijn goed uitgewerkt. Het enige dat mij stoorde is de hoeveelheid aan referenties naar moderne popcultuur die een van de hoofdpersonen ertussendoor gooit. Het stoort, want deze voegen helemaal niets toe. Ook maakt dit het boek misschien minder levensvatbaar voor de toekomst, want over enkele jaren zijn deze verwijzingen vast weer helemaal vergeten. Deze stoorzender zorgt ervoor dat dit boek 4 sterren krijgt, hoewel de ontwikkeling van de personages uitstekend is.
- If This Gets Out van Sophie Gonzales en Cale Ditrich – Dit boek lag nog op de plank. Ik las eerder al een boek van Gonzales, met matig succes. Van Ditrich las ik niets. Ik wilde weer eens opruimen en kwam dit queer verhaal over een boyband tegen. Heel erg YA, maar wel eentje met vrij duistere thematiek. Hoofdpersonen Ruben en Zach zijn goed uitgewerkt, maar een van de bijfiguren blijft onderontwikkeld. Het boek leest makkelijk weg, maar verder dan 3 sterren kom ik niet.
- My Friends van Fredrik Backman – Al jaren zie ik deze auteur met enige regelmaat voorbijkomen op allerlei sociale media en hier op Hebban. Ik had echter nog nooit een boek van hem gelezen, tot nu. Ik besloot gewoon maar bij de nieuwste roman te beginnen. Het is zeker niet slecht, maar ik werd ook niet volledig omvergeblazen. Ik wilde wel door blijven lezen, maar ik kreeg geen “wauw” gevoel. Het smaakt wel naar meer, want dit is pas de eerste indruk en die wordt beloond met 4 sterren.
- Katabasis van R.F. Kuang – Mijn eigenwijze ik kwam hier weer even om de hoek kijken. Ik heb wisselende ervaringen met boeken van deze auteur, maar dark academia past niet altijd bij mij. Toch wilde ik dit boek een kans geven en ik koos voor de Nederlandse vertaling. Dit is het niet, echt niet. De hoofdpersonen zijn saai, het verhaal boeit niet en de auteur strooit met te veel academische termen. Filosofen en klassiekers worden in het verhaal gegooid en hierdoor loopt het niet. Ook staat er te veel overbodige informatie in. De auteur loopt heel erg te koop met haar academische geleerdheid en vergeet een verhaal te vertellen. Kortom, het doet me helemaal niets. Na 36% geef ik het op en moet ik concluderen dat ik €15 heb weggegooid voor het ebook. Jammer.
- Als de zon valt van Stijn de Vries – Eerlijk gezegd had ik niemand ooit over dit boek gehoord, ik zag het per toeval voorbijkomen. Queer verhalen doen het bij mij goed, dus ik was meteen benieuwd naar dit boek. Auteurs van eigen bodem lees ik nauwelijks, zeker niet met betrekking tot dit thema. Helaas heeft het mijn eerdere leeservaringen bevestigd. Mijn hoop was gevestigd op een diepgaand verhaal met goed uitgewerkte personages, maar dit kreeg ik allemaal niet. Alles bleef op de vlakte en het lukte mij absoluut niet om enige vorm van connectie te voelen met zowel plot als personages. Het springt van de hak op de tak waardoor het voornamelijk een verwarrend geheel werd in plaats van een samenhangend geheel. Dit zijn mijn enige 2 sterren voor deze maand.
De aanwinsten
- My Friends van Fredrik Backman
- Katabasis van R. F. Kuang
- Het verleden van jou en mij van Brittainy C. Cherry
- Noordenwind van Brittainy C. Cherry
- Westenwind van Brittainy C. Cherry
- De jongen die de vuurvliegjes volgde van Aisha Hassan
- De laatste ravendochter van Merel Godelieve
- De Voddenraperkoning van Cassandra Clare
- Als de zon valt van Stijn de Vries
- Zeven jaar weg van jou van Ashley Poston
- Hof van Stormen van Victor Dixen
Al met al was augustus een goede leesmaand. September is voor mij altijd zo’n overgangsmaand, het lezen kan nog goed gaan, maar de herfst dip kan ook zijn hoofd al om het hoekje van de deur steken. Ik heb altijd moeite met de overgang van zomer naar het najaar en de verminderde leeszin maakt hier deel van uit. Wie weet valt het dit jaar allemaal wel mee!
Heb jij deze maand goede boeken ontdekt?