September is de maand waarvan de één hoopt dat hij een Indian Summer inhoudt, en de ander hoopt dat de herfst zich zo snel mogelijk aankondigt. Welke kant het ook uitgaat, de boekenwurm leeschallenge laat gewoon de kaart het gezicht van de maand september bepalen.
Leeschallenge september
Deze keer was het aan mij ( @Gea Kuipers ) om een kaart te trekken uit de stapel die @Ronny zorgvuldig had geschud. En we zijn lichtelijk geschokt en verbaasd als er opnieuw een kaart in de categorie ‘auteur’ is getrokken. Deze keer met het thema Lees een boek van een schrijversduo. Dat vraagt iets meer zoekwerk dan vorige maand, maar we hebben beiden een paar mooie boeken gevonden.
Ronny
Natuurlijk doe ik ook deze maand mee met de boekenwurm leeschallenge! Sterker nog, op dit moment ligt er nog een boek klaar van een schrijversduo. Apotheose van Jeroen Windmeijer & Tjarko Evenboer was één van mijn keuzes voor de vorige maand, al was het wel duidelijk dat met een releasedatum van 29 augustus dat geen haalbare kaart zou zijn. Bovendien een boek om lekker langzaam van te genieten. Dat ga ik dan ook binnenkort doen.
Voor de duo-opdracht van september ben ik in mijn boekenkast gedoken om daar na enig zoekwerk weer uit te komen met een tweetal titels. De eerste is De gifmengster van het schrijversechtpaar Marianne & Theo Hoogstraaten. Makkelijk leesbaar en losjes gebaseerd op historische feiten, staan hun boeken garant voor een avondje leesplezier. Ik las al heel wat van het productieve duo, maar deze spannende historische feelgood rondom Lucrezia Borgia nog niet. (Einde van deze maand komt er alweer een nieuw boek uit, over de schilder Vincent van Gogh met een cover om in te lijsten!)
De tweede titel is Blauwe maandag van Nicci French, het pseudoniem van Britse echtpaar Nicci Gerrard en Sean French. De achtdelige serie rondom psychoanalytica Frieda Klein staat al jaren op het lijstje om te lezen. Om onduidelijke redenen kwam het daar alleen nooit van. De boekenwurm leeschallenge is dan ook de perfecte aanleiding om er deze maand eindelijk eens aan te gaan beginnen.

Gea
Nieuwsgierig Aagje als ik ben, moest ik natuurlijk eerst de cover van het nieuwe boek van Marianne & Theo Hoogstraaten bekijken die Ronny hierboven noemt. Ik zocht het boek (dat de titel Vlaag van waanzin heeft) op de Hebban-site op. En ja, het is een prachtige cover. Zo mooi dat ik gewoon baal dat er tekst op staat.
Voor deze septemberchallenge ben ik mijn e-boekenkast ingedoken, want in mijn fysieke boekenkasten stonden geen ongelezen boeken meer van een schrijversduo. Ik ben een beetje in de thrillerstemming en het eerste boek dat ik tegenkwam, is Stikdonker van Kim Faber en Janni Pedersen. Dit is het derde deel in de ‘Martin Juncker & Signe Kristiansen’-serie, waarvan inmiddels vijf delen zijn verschenen. Ik loop dus een beetje achter.
Mijn tweede boek is ook een thriller van Nederlandse bodem, het is Schaduwkant van Sophie Wester. Voor diegene die deze auteur niet kent en nu enigszins in de war dreigt te raken, Sophie Wester is het pseudoniem voor het auteursduo Sophie Fraza en Ester Ankoné.
En, als ik zin heb, pak ik heel misschien De staljongen van Auschwitz van Henry Oster en Dexter Ford op. Dit is een historische biografie en het speelt zich af in WOII. Typisch een boek waar ik de nodige moed voor moet verzamelen om het op te pakken, dus of dat deze maand wordt, is de vraag.

Doe je mee?
Dat de challenge voor augustus niet al te moeilijk was, hadden we allemaal al geconstateerd. Maar dat er lezers zijn die meer dan tien boeken zouden lezen, was wel een verrassing. @Jessica B. heeft er zelfs vijftien afgevinkt en heeft daarmee het hoogste aantal bereikt. Gefeliciteerd Jessica!
Zoals jullie inmiddels weten, ben je ben je van harte welkom om aan te sluiten bij deze challenge. Reageren kan onder dit blog of in de app. Hoe je wilt meedoen, mag je zelf bepalen. Kies zelf een kaart uit het spel boekenwurm leeschallenge, doe mee met onze kaart 'Lees een boek van een schrijversduo', of lees mee met één van de boeken van Ronny en mij.
Je kunt alles wat je kwijt wilt over deze boekenwurm leeschallenge september gewoon hieronder zetten. Je kunt ook meedoen via de Hebban-app. Daar heb ik de leeschallenge voor september aangemaakt. De aanmeldcode is: SVFHR
Wij wensen jullie veel leesplezier toe.