a. Vind jij 'Harthout' een passende titel voor dit boek? Waarom wel of niet?
Ik vind het wel een passende titel, en het komt ook meerdere malen terug in het boek, inderdaad op pagina 9, maar ook bijvoorbeeld op pagina 263 waarin Bev in haar speech zegt dat: 'Sommige verdwaalde mensen missen de vaardigheden, maar hebben in plaats daarvan iets anders. Ik weet niet hoe ik het moet nomen, Hart. Ze overleven het door hun liefde voor het leven of voor de geliefden in hun gedachten.' maar ook van Valerie die zich afvraagt op pagina 287 'Wanneer zal mijn hart weer geheeld zijn? ' en pagina 296 'Waarom heb ik dan dit hart gekregen?' in haar gedachtenspinsels die ze opschrijft voor haar moeder. En hout uiteraard voor alle bomen die ze letterlijk en figuurlijk tegenkomt.
b. Wat voor een verwachting wekte de titel 'Harthout' vóórdat je begon te lezen? Is die verwachting ingelost tijdens het lezen? Vertel!
De titel schepte niet bepaald verwachtingen, ik dacht in eerste instantie ook meer aan hardhout, zoals de anderen van deze leesclub hierboven zeiden. Mogelijk las ik het verkeerd, en dacht ik wel meteen aan de dubbelzinnigheid nadat ik de achterkant had gelezen, dat het leven tussen het hout (bos) een harde wereld is (die Valerie probeert te overleven). Die verwachting is zeker ingelost!