Met Hebban bekruipt me afentoe hetzelfde als met muziek: ik ben gewoon net wat te laat geboren. Hoe gaaf was het geweest dat je naar je transistor aan het luisteren was en het mannetje in de radio ineens aankondigde: “En nu een nieuw geluid, vier jonge heren uit Liverpool. Hier op de redactie zijn de meningen verdeeld maar ik heb grootse verwachtingen van dit stel. Dus luister naar …” Wat er in die tijd jaarlijks uitkwam: WOW! Hier is dat niet anders. In de wandelgangen kom ik afentoe monumenten en andere geridderden in de Hebban Orde tegen met de mooiste verhalen over uitdagingen, campagnes en samenleesprojecten. Zucht …
Nou is er een heel gaaf apparaat dankzij @Tau op mijn pad gekomen: Wayback Machine. In dat digitale internet archief kun je je melancholische hart ophalen: zolang je het webadres maar weet, kun je daar snapshots vinden van oude, reeds verdwenen pagina’s. Meedoen kun je niet, maar daar kun je dat Beatles-concert wél nog beluisteren, zeg maar. En dus tover je zo bovenstaande banner van de Hebban-site op 1 juni 2014 te voorschijn. Een beetje surrogaat, maar toch.
In die toverdoos zitten natuurlijk ook de voorgangers van wat wij samen nu officieus in de lucht houden: inspirerende checklists. In 2017 voerde de inspiratie mét een mooie kaart iedereen op wereldreis door boekenland. En met als toetje een heuse Uitleesweek aan het einde van die reis! En dat was maar goed ook, want daarna ging de checklist XXL. Ik zei toch: je zou willen dat je erbij geweest was.
Afgelopen week (de 24e) ben in vier geworden. Dus zoals dat hoort op die leeftijd: knippen en plakken is mijn mo. Goed voor m’n motorische ontwikkeling, zeggen ze. Ontwikkeling en toekomst is waar het om draait. Want zeg nou zelf: want als alles bij het oude was gebleven had ik dit topic niet op deze manier kunnen maken. We leven vooruit.
Deze maand gaat onze checklist retro. Met wat bij elkaar geraapte spullen uit de Wayback Machine knutselen we onze eigen checklist. Daarbij zeg ik wel: retro is bordkarton. Dus klikken gaat niet en voor de links heb je echt @MarijeMiggiels ’s overzicht nodig. Om deze retro checklist in te vullen kun je de foto uploaden of een screenshot maken. Wanneer je dan je digitale pen erbij pakt, kun je de vakjes van je gelezen categorieën afvinken. Inkleuren met een (digitale) pen of potlood … hoe moderne old school is dat?! Daarna kun je hem hier onder bij de reacties weer delen met ons. (Mocht het niet lukken: trek aan de bel, dan help ik je!)
Hoe ver ben jij met je checklist?
En welke categorie geeft hoofdbrekens?