Welkom in ons Fabulous Feelgood September LUEK café. Na wat jaren geleden begon met een artikel op Hebban over de vele ongelezen boeken die we nog in de kast hebben staan, is LUEK (Lezen Uit Eigen Kast) inmiddels een Hebban-breed begrip. September blijft voor Fabulous Feelgood DÉ maand waarin we extra aandacht besteden aan al die arme ongelezen boeken.
Het september LUEK café
We openen deze maand weer een nieuw café, dat zoals altijd voorzien is van een lange stamtafel en fijne, knusse zithoekjes. Buiten staat de loungeset nog, maar het koelt in de avonden al snel af en het wordt vroeger donker. Binnen is in ieder geval genoeg plek. De feelgoodmelange staat klaar voor de liefhebbers. Dus kom binnen, schuif aan, pluk een nog ongelezen boek uit de kast, lees en geniet.
LUEK
Wij van Fabulous Feelgood doen natuurlijk mee. Voorgaande jaren hadden we grote plannen met stapels boeken en dat bleek niet heel realistisch. De recensieboeken, leesclubboeken, bibliotheekboeken en boeken uit abonnementen slokten veel van de leestijd op. Net als het feit dat er naast het lezen ook nog normaal leven is…. Echt hè, bestond het leven maar uit onbeperkte leestijd.
Onze plannen.

Marieke duikt in een onvervalste feelgoodroman, Helma verdwijnt in epische taferelen in een Zuid-Koreaanse fantasy, Renate heeft een historische romen en een voorraadje thrillers ontdekt en Sanne verdiept zich in een verhaal over de oorlog.
Marieke: De burn-out van Sophia Kinsella
Het boek kocht ik op de koningsmarkt van twee jaar geleden. En ondanks dat het boven op de stapel lag, ligt het er nog, maar nu onderaan… Ik trek het er nu onderuit en ga beginnen. Ik vind de verhalen van Kinsella altijd zo heerlijk feelgood, Het heeft humor en romantiek en vaak toch ook wat serieuzere onderwerpen. Ik heb echt zin om me even helemaal te laten onderdompelen in de wereld van Sasha en Finn, met een vervallen hotel in Devon en yoga en boerenkoolsmoothies.
Helma: De hartelozen - Young Do Lee
Het is weliswaar geen feelgood, maar wel een boek dat al geruime tijd op mijn e-reader staat. Het is het Koreaanse antwoord op In de ban van de ring. Als je weet dat ik meermalen heb geprobeerd om het lijvige werk van Tolkien dat al bijna 40 jaar stof staat te vangen in mijn kast, te lezen en het elke keer na 30 bladzijden weer aan de kant gooi, is deze Koreaanse variant dus echt wel een uitdaging. Aan In de ban van de ring begin ik niet meer (sorry, Tolkien!), maar deze variant erop wil wel proberen. Het belooft een een episch avontuur zoals je dat nog nooit hebt gelezen. Een wereld vol unieke wezens gebaseerd op Koreaanse mythologie. Het is een vierdelige serie, dus als het bevalt heb ik nog aardig wat leesplezier voor de boeg. Maar eerst maar eens kijken of ik dit boek deze maand als gelezen kan gaan afvinken. En wie weet, misschien ontdek ik er zelfs nog wel feelgood-elementen in.
Renate: De roeier van Kopenhagen - Sarah Sundin, Meisje zonder huid en Koude angst - Mads Peder Nordbo
Altijd leuk de September maand met LUEK. Toevallig ben ik net begonnen in een boek wat al heel lang in de kast staat en waarvan ik het eerste boek Meisje zonder huid echt gruwelijk vond maar ook heel goed. Dus nu ben ik begonnen in Koude angst van Mads Peder Nordbo. Ook ligt de historische roman De roeier van Kopenhagen van Sarah Sundin klaar om te gaan lezen, haar vorige boeken vond ik altijd erg mooi. En wie weet wat voor moois ik nog meer uit mijn kast ga halen, er staan nog genoeg ongelezen boeken in 😜
Sanne: Het geheime kistje van Elle - Aline van Wijnen
De fysieke boeken in mijn boekenkast heb ik bijna allemaal gelezen, de meeste ongelezen boeken staan op mijn ereader. Ik vergeet die boeken altijd veel sneller. Als ik er dan weer eens doorheen struin, vaak zo rond LUEK, dan ben ik elke keer weer verbaasd wat daar allemaal aan boeken op te vinden is, haha! Het is een ware schatkist. Zo staat daar bijvoorbeeld al tijden Het geheime kistje van Elle van Aline van Wijnen op mij te wachten. Ik heb daar al zoveel goede dingen over gehoord, en toch vergat ik elke keer dat ik het boek ook heb om te lezen. Wie weet komt het er deze maand dan eindelijk van!

Welk zielig ongelezen boek trek jij deze maand uit de kast?
Laat het ons weten en vertel hoe het lezen gaat gedurende deze maand.
Wil je iets anders melden? Dan mag natuurlijk ook. Het café is open en voor iedereen is er een luisterend oor.
Heel veel plezier met LUEK
Klik hier om terug te keren naar onze startpagina