Soms zijn er van die boeken waar ik niet een, twee, drie van los kan komen en waar ik nog regelmatig even aan terugdenk. Die boeken zijn weliswaar op één hand te tellen, maar het zijn wel de boeken die een blijvende indruk op me hebben achtergelaten. Waargebeurde verhalen waar de emotie je vanaf de bladzijden bijna toeschreeuwt: aangrijpend, rauw en soms bijna pijnlijk om te lezen. Het is zo jammer dat deze prachtige ‘kippenvel’ boeken niet opgepakt worden door het grote publiek en de aandacht krijgen die ze verdienen.
Verloren Taal
Verloren Taal van Bronja Prazdny is zo’n boek. Een boek wat je zeker in deze tijd, waarin we te maken te hebben met een grote vluchtelingenstroom, bijna moet hebben gelezen. Want als autochtone Nederlander heb je geen idee wat de impact van hun vlucht is voor deze mensen en hoe dit nog doorwerkt in de volgende generaties. Bronja schrijft heel open over haar diepste gevoelens, pijn, soms irritaties en onmacht waarmee ze zichzelf, haar ziel, heel erg bloot geeft. Het is rauw en ‘op de huid geschreven’ en dat maakt dat je als lezer bijna een gevoel van voyeurisme bekruipt. Ik schreef niet voor niets in mijn recensie:
“En zo zijn er nog tientallen gebeurtenissen waarin Bronja Prazdny haar diepste gevoelens verwoordt en je kennis laten maken met haar familie, waarmee ze de lezer het vertrouwen van een vriendschap schenkt. Een bijzonder aangrijpend boek dat de volle vijf sterren meer dan waard is”
Dat gevoel van vertrouwen en vriendschap wordt verder versterkt in het interview dat ik met Bronja had (hier te lezen).
Izar
Een ander boek dat het verdient om door heel veel mensen te worden gelezen is Izar van Carlo Groot. Ook zo’n boek dat niet in je koude kleren gaat zitten. In Izar beschrijft Carlo zijn ervaringen met ivf als het hem en zijn vriendin Lisette niet lukt om via de normale weg zwanger te worden. Ook zijn schrijfstijl is aangrijpend, liefdevol en rauw zonder dat het op enig moment sentimenteel wordt. En tussen alle emotie is er, hoe bizar dit misschien ook klinkt, ruimte voor humor. Je leeft mee met alle ups en downs en je bent blij voor ze als het lukt om zwanger te worden.Als dan hun dochtertje Izar dood wordt geboren spat de rauwe emotie van de pagina’s af en treft je bijna als een mokerslag.
Opnieuw een boek dat nog even nadreunt en waarover ik in mijn recensie het volgende schreef:
“Izar is een prachtig beschreven boek en een eerbetoon aan zowel zijn partner als het kleine meisje dat nooit heeft mogen leven. Voor Carlo Groot niets dan lof dat hij zich zo enorm kwetsbaar heeft opgesteld door deze aangrijpende periode uit zijn leven zo eerlijk op papier te zetten. Het heeft mij in ieder geval enorm geraakt. Het is een boek dat het verdient om door heel veel mensen gelezen te worden”.
De Naakte Waarheid en Open & Bloot
En deze twee boeken mogen ook zeker niet op dat lijstje ontbreken: De Naakte Waarheid en Open & Bloot: allebei indringende, bijzondere ervaringsboeken van vrouwen (De Naakte Waarheid) en mannen (Open & Bloot) die geconfronteerd werden met de diagnose kanker.
Hun verhalen worden ondersteund door de mooie, integere fotografie van Marina Nieuwenhuijs. Het zijn stuk voor stuk mensen die ondanks hun vaak levensbedreigende ziekte vol van het leven genieten en daar nog midden in staan. Een levenshouding waar menigeen een voorbeeld aan kan nemen en waarvoor een diepe buiging op zijn plaats is. Een quote uit mijn recensie van Open & Bloot:
“Open & Bloot is net als De Naakte Waarheid een prachtig vormgegeven boek dat je een kijkje geeft in de kwetsbare wereld van een kankerpatiënt en zijn privéleven. Als bron van informatie maar zeker ook om begrip te kweken. Een aanrader voor iedereen die op enigerlei wijze te maken krijgt met de diagnose kanker”
Ik heb de auteurs van beide boeken geïnterviewd. Lees hier in het interview met de auteurs van Open en Bloot en hier met de auteur van de Naakte Waarheid.
De sterren tussen zon en maan
En dan als hekkensluiter nog het verhaal van de Noord Koreaanse Lucia Jang. In De sterren tussen zon en maan vertelt zij een ronduit schokkend verhaal over (over)leven in Noord-Korea. Zij overleeft gruwelijke strafkampen, hongersnood en mensenhandel en om haar pasgeboren zoon te redden besluit zij uiteindelijk haar familie achter te laten en te vluchten naar de vrijheid. Lucia Jang is de eerste Noord-Koreaanse vrouw die het aandurfde haar levensverhaal te vertellen. Ook hier een klein stukje uit mijn recensie:
“Opvallend is dat zij haar verhaal bijna zakelijk vertelt. Maar achter deze zakelijkheid gaat een bijna onbeschrijflijke wereld van ellende schuil. Waarschijnlijk is dit haar manier om alles wat zij heeft meegemaakt een plaats te geven. Het kan bijna niet anders dan dat ze door alles wat zij heeft meegemaakt ernstig getraumatiseerd is geraakt. Het is gewoon te veel voor één leven. En het ergste is dat dit niet alleen het verhaal van Lucia Jang is, maar het verhaal van vele duizenden andere vrouwen. Een zeer indrukwekkend boek over een wereld waar je je geen voorstelling van kunt maken”
Tijdens haar interview met mij (hier te lezen) vertelt zij nog meer over haar indrukwekkende leven.
Lees ook mijn volledige recensies van Verloren Taal, Izar, De Naakte Waarheid, Open en Bloot en De sterren tussen zon en maan.
Ik ben benieuwd welke boeken op jullie een blijvende indruk hebben achtergelaten en die ik ook zeker op mijn nog te lezen lijstje zou moeten zetten.