In deze wekelijkse rubriek zetten we telkens een Nederlandstalige feelgood auteur in de schijnwerpers en deze week is het podium voor Dani van Doorn.

Over Dani van Doorn
Dani van Doorn heeft de Bibliotheek en Documentatieacademie gevolgd en dat komt haar soms goed van pas. Maar omdat kantoorwerk niet haar ding was, heeft ze talloze werkzaamheden verricht, vrijwillig en betaald, tot ze fulltime ging schrijven.
Dani heeft inmiddels haar sporen verdiend in het feelgood genre. Met Jacht op een schat stond ze in 2019 op de shortlist van de Valentijnprijs. Iets wat ze in 2022 herhaalde met JP & IK. Ze is dol op romantiek en voegt graag een dosis humor aan haar verhalen toe. Maar ook haar historische feelgoods die zich zowel in Engeland als in Nederland afspelen trekken een groot publiek. Daarnaast heeft ze ook nog een aantal kinderboeken op haar naam staan.
Dani is al bijna 40 jaar samen met haar man, met wie ze graag gaat wandelen of een tentoonstelling of een historisch stadje bezoekt. Ooit woonde er een paar jaar een tiener bij hen en 16 jaar lang spaniels (die ook altijd in de puberteit zitten). Maar die drukke dagen zijn voorbij en het pensioen nadert. Niet dat Dani wil ophouden met schrijven. Integendeel! Er zijn nog zoveel subgenres van de feelgood roman te verkennen!
Interview
Wanneer wist je dat je (feelgood)auteur wilde zijn?
"Eigenlijk dacht ik altijd dat schrijven heel saai zou zijn. Toch verzon ik al verhalen in mijn hoofd vanaf mijn kleutertijd. Toen ik besloot eens wat uit te schrijven, bleek ik dat juist heel erg leuk te vinden. Ik was meteen 'hooked!' Feelgood vind ik het fijnste om te schrijven, maar het wordt extra leuk als het in het verleden speelt of als er een scheut spanning aan toegevoegd is."
Wat is je grootste schrijfwens en/of schrijfdoel?
“Gelezen worden en gelukkig gebeurt dat volop😊. De Engelse markt trekt me ook. Daar is meer ruimte voor subgenres met lezers die kiezen voor een specifiek genre."
Welk van jouw boeken zou je wel op het witte doek willen zien?
"Dat moet JP & IK zijn: een totaal maf verhaal dat erg beeldend is door de hilarische gebeurtenissen. Liefst met allerlei gekke muziekjes erbij tijdens die rare acties en wellicht af en toe ook nog een droge voice-over. Brigitte Bruijns heeft het heel leuk ingelezen. Een dergelijke stem en intonatie zou het goed doen. En natuurlijk in de hoofdrol een heel expressieve actrice die goed gezichten kan trekken en een stoere kerel die een pokerface kan afwisselen met een plagerige grijns. Het speelt deels op een zeiljacht dat een eilandentocht maakt in de Caraïben, dus de locatie is ook erg romantisch!"
Voor welke auteur ren je naar de winkel zodra er een nieuw boek verschijnt?
“Het wordt sowieso de bibliotheek 😊. De boeken staan hier al dubbel in de kasten en de mijne blijven ook steeds meer plaats innemen. Ik kies het werk van mijn collega Saskia Schouten als het om eigentijdse verhalen gaat, maar ik heb een zwak voor romantische, historische verhalen en ben daarin niet auteur gebonden. Er verschijnen trouwens ook steeds nieuwe auteurs die leuk schrijven!"
Welke vraag zou jij aan je lezers willen stellen?
"Vind je het leuk als er in een romantisch verhaal ook spanning voorkomt? Niets gruwelijks, maar een complot of een speurtocht naar een dader of een verdwenen voorwerp/persoon of iets dergelijks?"
Wat is jouw antwoord op de vraag van Dani? Laat het haar en ons weten in een reactie onder het artikel.

Marieke las Liefde in de lens: "Zeer geslaagde feelgoodroman"
In liefde in de lens maken we kennis met Helen. Ze is pas 53, maar wel al weduwe. Ze geeft les op een middelbare school en redt zich eigenlijk best zo, maar haar zus vindt haar maar een grijze muis en heeft commentaar op van alles en vooral op haar kledingstijl. Ze stelt Helen voor een uitdaging: “Ga auditie doen voor een fotoshoot” en ze neemt de uitdaging aan.
Nuchtere Helen is geweldig. Vanaf het moment dat ze binnenstapt bij de auditie krijg je als lezer een glimlach op je gezicht, want ze is zo anders en zegt gewoon wat ze denkt. Ze past zo totaal niet in die setting en toch is ze precies wat de ontwerpster van de kleding zoekt. Met fotograaf Tom blijkt het te klikken en de auditie is een succes. Helen wordt dan ook met nog drie anderen gekozen om mee te gaan naar Parijs voor een serieuze shoot. Ook daar is Helen heerlijk zichzelf, maar Helen bekommert zich ook om de anderen, want er blijken een hoop problemen te zijn. En dan is er Tom, die zo zijn best doet om het haar naar de zin te maken, maar hij is niks voor haar want hij is enkel uit op een flirt en een leuke tijd en wil zich vooral niet binden. Maar waarom blijft ze toch steeds aan hem denken?
Het is werkelijk een heerlijke roman met veel verwikkelingen in een geweldige setting (Parijs). De personages komen tot leven en de nuchterheid en eerlijkheid van Helen is geweldig. Ze is zo’n sterke en vooral lieve vrouw, dat je direct van haar gaat houden. Het is ook erg fijn om eens een boek te lezen waarin de hoofdpersoon wat ouder is, terwijl daarnaast personages van alle leeftijden een rol spelen.
Scheiding, kinderen, ouderschap, liefde, jaloezie, vergeving en verandering, er zit zoveel in deze roman en dat is precies in balans. Het boek heeft zo’n positieve uitstraling dat de glimlach die het boek al in het begin oproept ook niet meer weggaat tot het einde.
Liefde in de lens is een zeer geslaagde feelgoodroman. Het verhaal laat je mee genieten met de bijzondere gebeurtenissen rondom een fotoshoot in Parijs met een modeshow als afsluiter en de personages overwinnen hun problemen en groeien en dat allemaal dankzij Helen.
LISTMANIA van de boeken van Dani
Stand-alones
'Tussen Londen en Surrey'-serie
'Fräulein'-serie
E-only novelles
Kerstnovelles
'Cottagegirls'-serie:
'Regency booklovers'-serie
Jeugdboeken
prententenboeken (samen met Ilaria Conalbi)