Na acht maanden LUEK-boeken lezen in 2025, blijkt dat boeken er aan de buitenkant vaak als juweeltjes uitzien. Uit onze gelezen 25 in '25 boeken kozen 18 lezers één favoriet. Je vindt ze hieronder allemaal terug (en we hebben een primeur: één cover werd door twee lezers ingezonden).

Nu is het aan jou! Ongeacht of je een boek instuurde of niet: je mag mee kiezen. Maar we houden de spanning er nog even in. Stuur jouw vijf toppers tot en met 17 september 2025 door via een privébericht naar ine of via mail naar ine.hebban@gmail.com. Rangschik ze duidelijk: geef door welk boeknummer 5 punten krijgt, welk 4 punten, welk 3 punten, welk 2 punten en welk 1 punt. (Geef dus geen top 5, want dan is niet steeds duidelijk wat boven en wat onder komt, maar zet er duidelijk bij hoeveel punten ze krijgen). Wie een cover instuurde mag op de eigen cover stemmen, maar dat moet natuurlijk niet. Het is niet jij die kan winnen, maar de buitenkant van een boek dat werd ingestuurd. Daarom laten we de beelden voor zich spreken en zeggen we er (nog) niet bij wie welk boek instuurde. Bekijk ze dus allemaal goed, geniet van de plaatjes en zoek uit welke vijf jij het mooist vindt.

Nr. 1

Nr. 2

Vooral de combinatie van kleuren en tekst vind ik erg mooi, daar word ik enorm vrolijk van. En mag het boekblok ook meedoen? Die kleurt mooi mee, en heeft een meegedrukte handtekening.

Nr. 3 (2 inzenders)

Altijd fijn als er een collage wordt gebruikt als cover; waarom gebeurt dat zo weinig? Deze is niet te druk, door de witte achtergrond. Je denkt een gezicht te zien, maar toch ook niet, omdat het is bedekt door bloemen en koralen. Zoals de meeste mensen meer zijn dan degene die je denkt te zien of kennen. Mooi ook dat de kleur van de titel terugkomt in de schelpen en bloemen, dat maakt de cover tot 1 samenhangend geheel.

Nr. 4

De cover is afdruk van het schilderij Landschap (1892) van de Frans impressionistisch kunstschilder en beeldhouwer: Edgar Degas (19 juli 1834 - 27 september 1917). Het boek dateert oorspronkelijk uit 1917 en speelt zich af in de laatste helft van de 19e eeuw. Al die verschillende kleuren groen, blauw en geel. Hoe langer ik blijf kijken, hoe meer ik er in zie.

Nr. 5

Nostalgie

Nr. 6

Lekker rommelig en druk!

Nr. 7

Nr. 8

Het beeld roept een mysterieuze sfeer op en de tinten zijn mooi op elkaar afgestemd. Of de nevels betrekking hebben op de fysieke klimatologische omstandigheden, op het verleden of op de geestelijk conditie van de personages, wordt keurig in het midden gelaten.

Nr. 9

Ik ga er deze keer niks bij zeggen, behalve dat ik ervan hou en het een fraaie uitgave is. Maar hoe kan het ook anders als Oevers het uitgeeft.

Nr. 10

Zowel vanbinnen als vanbuiten mooi.

Nr. 11

Nr. 12

Ik ben gek op water, zolang ik er niet in hoef (ligbad uitgezonderd), maar wij zoeken altijd weer het water op: de weerspiegelingen, het reflecterende licht… Precies wat hier op de cover ook te zien is. Om bij weg te dromen zo mooi.

Nr. 13

Er is veel te zien in het portret en ik vind de kleuren erg mooi.

Nr. 14

Uitnodigende en nieuwsgierig makende cover met een heel mooi kleurgebruik.

Nr. 15

Het geeft een bepaalde onheilspellende sfeer weer. Ook vind ik de weerspiegeling in het water mooi en de lijnen in de afbeelding.

Nr. 16

Ik vind de kleuren heel mooi, de goud/koperen titel in reliëf en je moet de cover even goed bekijken anders zie je niet wat je ziet… En als extra bonus is de binnenkant van de cover (is daar een officiële naam voor? ) ook prachtig!

Nr. 17

Nu is het dus aan jullie. Probeer hieronder niet te veel weg te geven over jullie keuze, maar stuur jouw punten ten laatste op 17 september door. Rangschik ze duidelijk: geef door welk boeknummer 5 punten krijgt, welk 4 punten, welk 3 punten, welk 2 punten en welk 1 punt (dus a.u.b. geen top 5, maar punten per cover). Ik hoop op veel inzendingen!
Stuur een PRIVEBERICHT naar ine of MAIL naar ine.hebban@gmail.com
Alvast dank om mee te doen!