Blogpost: een boekhandel die gelooft in lokaal talent, schrijft mee aan onze cultuur.
Gisteren was niet zomaar een dag.
Het was de dag waarop ik samen met de uitbaatster van de boekhandel op locatiebezoek mocht voor mijn komende boekpresentatie. De plek? De Kapel van Klaarchitectuur in Sint-Truiden – een prachtige locatie die sfeer, geschiedenis en schoonheid uitstraalt. Alleen al het binnenstappen in die ruimte, de geur van kaarsen, het warme onthaal… het voelde alsof mijn verhaal daar al een thuis had gevonden.
Wat mij bijzonder raakt, is dat een boekhandel bewust kiest om lokaal talent te ondersteunen. In tijden waarin zoveel thrillers vertaald worden en internationale namen de toon zetten, is dat geen evidentie. En toch: er schuilt iets bijzonders in het lezen van verhalen die ontsproten zijn aan dezelfde grond, dezelfde taal, dezelfde gevoeligheden.
Daarom ben ik dankbaar dat er boekhandels zijn die geloven in lokale stemmen. Gisteren was voor mij dus niet zomaar een afspraak, maar een viering van onze verhalen van eigen bodem.
Dat mijn debuut straks een plek krijgt in een boekhandel die oog heeft voor die waarde, maakt me dankbaar en trots. Het is meer dan een boek lanceren; het is een ontmoeting met lezers die kiezen voor verhalen van auteurs dichtbij.
Groetjes en tot snel,
Lisa Ozemoya