Met dit boek word je met de neus op de feiten gedrukt. Beseffen wij wel hoe luxe we het hebben in vergelijking met lezers uit de negentiende eeuw? De beschikbaarheid van boeken, de luxe om bij kunstlicht te lezen en het enorme aanbod. Nou ja, dat laatste kan ook tot keuzestress leiden…..
Marita Mathijsen kan geweldig onderhoudend schrijven over literatuur, haar hoorcolleges zijn ook niet te versmaden. Het boek L heb ik net dichtgeslagen en heb heel veel gelezen, iets opgestoken en notities gemaakt van boeken waarnaar ik nieuwsgierig ben. Grote dichters, schrijvers passeren in het boek de revue, steeds voorzien van dagboekboekfragmenten van L, de lezer zonder naam, die commentaar geeft. Het commentaar is veelzijdig, soms gaat het over de aankoop van een uitgaafje, (leuk woord), een andere keer wordt schande gesproken van de inhoud van een boek, mag het (voor)gelezen worden door de kinderen?
Kortom: literatuurgeschiedenis in een zeer leesbare vorm met veel aandacht voor maatschappelijke thema’s, religie, kinderarbeid, politiek in binnen- en buitenland. Mijn ogen zijn gericht op o.a. Jacob van Lennep, Louis Couperus en Geertruida Toussaint. Met de titel L spreekt de auteur ons allemaal aan, bij mij is dat gelukt. Lezen jullie nog wel eens een boek uit de negentiende eeuw? We gaan in een later stadium bij AiL K-G nog iets doen met Nederlandse klassiekers, wordt vervolgd, plannetjes maken is bijna nog leuker dan ze uitvoeren!