In deze wekelijks rubriek beantwoordt een van ons vragen over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat en voorzien we jullie meteen van mooie (feelgood) leestips. Deze week zijn de vragen voor Helma.
Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Ik ben een van de gelukkigen die The first to fall van Kristina Moninger voor de LS leesclub mag lezen. En hoe leuk was het om haar gisteren tijdens het Zin in Feelgood-event in levenden lijve te mogen ontmoeten. Natuurlijk direct mijn boek laten signeren en met haar op de foto. Verder ben ik voor LUEK begonnen in de fantasy De hartelozen van Young-Do Lee. Het wordt gezien als de Koreaanse tegenhanger van In de ban van de ring. Het is even wennen aan de namen, maar tot nu toe bevalt het prima. Als naluisterboek lees/luister ik Return to base van Dominique Schreinemachers. Een non fictie over haar leven als militair helikopterpiloot. Ik ben er pas net in begonnen, dus ik kan er nog niet veel over zeggen. Ze spreekt het zelf in, dus ik ben benieuwd.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen.
Ik las meerdere boeken uit waaronder Madame Bonheur van Astrid Habraken. Hoofdpersoon is recenptioniste Claire die het levenloze lichaam van madame Bonheur op haar kamer in het hotel vindt . De geliefde oude dame komt al tientallen jaren iedere zomer in dezelfde periode naar het hotel. Haar plotselinge dood is omgeven door mysteries. Zo blijken haar achternaam en het opgegeven adres in Parijs niet te kloppen. Als ook haar familie onvindbaar lijkt, besluit Claire om zelf naar Parijs te gaan. Het is het begin van een zoektocht die haar terugvoert naar het Den Haag van de jaren vijftig en de wijngaarden rondom Bordeaux en Saint-Émilion. Samen met Claire ga je op reis door het verleden en ontrafel je het geheim dat madame Bonheur al die jaren met zich meedroeg. Ik las het omdat we waarschijnlijk met een aantal 'reading ladies' een wandeltocht door Den Haag gaan maken met de auteur als gids en locaties gaan bezoeken die in het boek voorbij komen. Haha, helaas geen tripje naar het Franse wijngebied. Dat zou ook leuk zijn geweest 😊.
Ik las ook De regels van Pearl van Claire Frances uit. Erg leuke feelgood over Pearl die kampt met dwangneuroses. Mooi hoe de auteur (die uit eigen ervaring spreekt) Pearl humorvol neerzet zonder haar neuroses te bagatelliseren. Ik heb er van genoten.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Dan moet ik echt Gestrikt voor kerst van de Kerstbengels noemen. Het boek verscheen vorig jaar als kerstfeuilleton op Fabulous Feelgood en is nu verschenen in boekvorm waarvan alle royalties geschonken worden aan stichting Het Vergeten Kind. Natuurlijk gekocht op het Zin in Feelgood-event en laten signeren door alle auteurs die samen het verhaal hebben geschreven: Wendy Brokers, Denise Meijer, Jacodine van de Velde, Wendy de Liefde, Chantal Claassen, Jet Nijland, Isabelle Paz Soldan, Mienke Fijen, Anja Janssen, Karin de Graaff en Marjon Weerink. Ik heb het verhaal al gelezen als feuilleton en het is zo grappig! Ik ga het straks natuurlijk gewoon nog een keer lezen. Dus gewoon allemaal kopen!
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Daar hoef ik niet lang over na te denken: dat is Ontmaskerd van Marjon Weerink. Ik heb het boek stiekem al mogen lees/luisteren als naluisterboek en het is zo grappig! Wat heeft Weerink een heerlijke hoofdpersoon gecreëerd met Essie. Ze woont samen met Ralph in het stoffige dorpje Langeveen waar weinig spannends gebeurt. Iedereen kijkt dus uit naar het jaarlijkse Volksfeest, waarvoor kosten noch moeite worden gespaard. Dit jaar is het een gemaskerd bal. Essie en haar vriend Ralph gaan erheen, maar de avond eindigt heel anders dan Essie had verwacht. Met de rust in het dorp is het gedaan… Het is mooi hoe Weerink ook Essies werk met dementerende mensen verweeft in het verhaal. Ik heb er enorm van genoten!
Aan welk boek dat je tijden geleden las denk je nog weleens met fijne gevoelens terug?
Ik las het boek toen ik een jaar of veertien was: Joop ter Heul van Cissy van Marxveldt. Mijn oudste zus had het boek als omnibus met, denk ik, vier delen. Het was vijftig jaar geleden toen ik het las al een klassieker! Haha, vreselijk oubollig natuurlijk, maar ik vond het toen heerlijk om te lezen. Ik denk dat als ik nu veertien jaar zou zijn, het boek na drie bladzijden aan de kant gegooid zou hebben.
En daarmee heb ik mijn vijf vragen weer beantwoord. Zit er een boek tussen dat op jouw leeslijstje staat of gaat? Laat het ons weten in een reactie.
En zelf de vijf vragen beantwoorden mag natuurlijk ook, vinden we leuk!