Antwoord vraag 7 (ik beantwoord eerst aldoor de vraag en dan kijk ik naar de andere reacties)
Een thema dat heel duidelijk terugkomst is de relatie tussen moeders en dochters. Heel duidelijk is het natuurlijk bij Valerie, die haar moeder brieven stuurt en het daarin heeft over hun relatie. Valerie en haar moeder hebben een liefdevolle relatie, zoals het leest. Daarnaast is er Bev. Zij was op jonge leeftijd de verantwoordelijke dochter, die het gezin opving waar haar moeder het niet meer aankon liet liggen, nadat haar vader overleed. Hun relatie is niet in evenwicht en hoewel Bev van haar moeder houdt, lijkt ze dit haar ook enigszins te verwijten. Bev kreeg door haar moeder geen tijd om te rouwen om haar vader of steun voor omstandigheden op school. Zij ving juist haar zusjes op, die dit later in het boek ook nog benoemen. 'Jij was meer onze moeder' zegt één van hen. Intussen ligt Bev's moeder op sterven en komen herinneringen terug, terwijl ze op zoek is naar Valerie en de zorg en liefde van háá moeder ziet.
Als laatste is er Lena. Een moeder, die het graag goed doet, maar de toon met haar dochter niet helemaal kan vinden. Ze doet haar best, maar lijkt het niet helemaal te snappen, wat resulteert in een dochter die haar niet meer wil zien.
Door de persoon Santo wordt de vader-zoon relatie nog aangestipt, dus misschien is gezin in het algemeen wel een thema.
Door de persoon waar Lena online contact mee heeft, komen complottheorieën aan bod en wat dit kan doen met een mens, maar ook welk gevaar dit op kan leveren voor andere mensen. Valerie wordt immers vanwege zo'n complot ontvoerd.
Ik zoek voor mezelf nog een beetje naar het thema dat bij het woud zelf hoort. Ja, de liefde voor de natuur komt hierin tot uiting. Maar ook de ondoordringbaarheid als geheel, terwijl het op kleine schaal toegankelijk is.
En medemenselijkheid, is er ook nog één. Mensen die massaal meehelpen zoeken naar iemand, die ze helemaal niet kennen.
Ook zijn er nog vooroordelen. Vooroordelen naar Santo, die zwart is én overgewicht heeft. Die raar aangekeken wordt, dat hij de trail loopt. Die verdacht wordt, want zwart.
b. Het belangrijkste thema is denk ik toch wel moeders en dochters en familieverhoudingen over het algemeen.