Sommige striptekenaars passeren meerdere keren de revue bij mij. Zo ook Cothias. Cothias is een striptekenaar die ik al ken van zijn reeksen rond Ambulance 13 en S.O.S Lusitania. Deze keer las ik zijn samenwerking met Marc-Renier, die mij onbekend was, in de stripreeks Het ijzermasker.
In Het Ijzermasker verteld een man zijn leven tot op het moment dat hij het ijzeren masker opgezet krijgt en in een vergeten kerker geplaatst wordt. Het is het verhaal van acteurs en theater. Het verhaal van dames met lichte zeden, zelfs al zijn ze van adel. Maar ook het verhaal van jaloezie, achterdocht en verraad. Niet altijd even goed te volgen, want ik verloor nu en dan de draad van het verhaal. Detail op de voorgrond, weinig op de achtergrond, maar het werkt wel op die manier. Gebracht in kleur.
De reeks bestaat uit zes delen, uitgebracht tussen 1991 en 2001. Dit zesde deel is de afsluiter.
Je kan de reeks enkel lezen in de juiste volgorde om het verhaal mee te krijgen. Er zijn geen flash backs die terugwijzen naar eerder gebeurde zaken.
Het is nu zeker niet de beste stripreeks die ik ooit al gelezen heb maar het was wel leuk voor even tussendoor.
Marc Renier stamt af van een kunstenaarsfamilie waarin zijn broer ook actief is al tekenaar. Hij debuteerde met zijn werk in het weekblad Kuifje met een strip rond De rattenvanger van Hamelen.
Cothias studeerde dan weer in Parijs om die studie even aan de kant te zetten om twee jaar al liftend rond de wereld te trekken. Zijn eerste stripreeks dateert al van 1975. De goeie man draait dus al enige tijd mee in de stripwereld.
Dus niet de beste reeks maar leuk voor even tussendoor.