In deze wekelijks rubriek beantwoordt een van ons vragen over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat en voorzien we jullie meteen van mooie (feelgood) leestips. Deze week zijn de vragen voor Marieke.

Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Zoals altijd heb ik een hele serie boeken openstaan. Een paar daarvan zijn even weggezet omdat andere boeken voorrang hebben/krijgen. Maar de boeken die ik nu actief aan het lezen ben zijn:
De burn-out van Sophie Kinsella. Een heerlijk feelgoodboek dat al te lang in de kast stond en er nu voor LUEK uit is gehaald. Echt zonde dat ik het niet eerder ben gaan lezen, want het is echt heel leuk. Ik had nog twee lange autoritten voor het weekend en heb daarom ook het luisterboek opgehaald bij de online bieb. Het waren twee leuke reisjes.
Voor de Hebban recensie lees ik Tot de laatste verdachte van Nicola Moriarty . Een ‘wie is de dader’- verhaal met drie mogelijke verdachten. Ik ben nog niet zo heel ver, maar snap nu al dat het slachtoffer een complex persoon was en dat er veel meer speelt dan op het eerste gezicht te zien is.
En ik lees een Engelse roman via Netgalley. Where the wildflowers grow van Terah Shelton Harris en dat is een hele mooie roman, een die past in het rijtje van Waar de rivierkreeften zingen en Ga als een rivier.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen.
The first to fall van de Duitse auteur Kristina Moninger las ik recent uit en ik vond het zo mooi. Een ongeluk op een berg brengt een stukje mysterie in het verhaal, waarna een van de personages die aanwezig was op die berg in contact komt met de zus van iemand die ook de berg was. De interactie tussen die personages is mooi en goed beschreven en de setting van de robuuste bergen en de chalets van de familie maken het verhaal compleet. En dat einde… ik moet er nog even van bijkomen en kan niet wachten op het vervolg.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Voor deze vraag moest ik toch even door de lijst met nieuwe boeken struinen. Er waren meer boeken die ik wel zou kunnen noemen, maar het is De schat van Amalfi geworden van Sarah Penner. Ik las al eerder twee boeken van deze auteur en ze weet historie mooi te vervlechten met een hedendaags verhaal, vaak met sterke vrouwen in de hoofdrol. Ik ben benieuwd naar dit nieuwe verhaal van haar hand.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Op 6 september was ik bij het Zin in feelgood-event in de bibliotheek in Utrecht. Bijna alle Nederlandse auteurs die boeken schrijven voor LS waren er aanwezig en zo ook Iris Boter. Zij heeft voor meerdere jeugdboeken illustraties gemaakt. In 2022 kwam Het zolderkamertje aan Bloemgracht uit dat ze schreef onder pseudoniem Mia Zomerdijk, net als Zeven briefjes/Voor wie dit leest.
Ik was verrast om te zien dat er een aankondiging hing voor een nieuw boek in oktober: De leesclub (alleen voor de titel al wil ik het lezen). En opvallend genoeg komt het boek uit onder haar eigen naam. Misschien omdat het cosy crime is in plaats van feelgood. De korte omschrijving maakt me in ieder geval nieuwsgierig: "Na een avond in de bieb vindt Ella haar oma Fabi dood onder een omgevallen boekenkast. Een ongeluk… of niet?"
Het is herfst! Heb jij andere gewoontes nu we weer naar de koudere dagen gaan? Heb je speciale herfstboeken die je anderen kunt tippen of die je misschien zelf wel hebt klaar liggen?
Ik ben nooit zo bezig met seizoensgebonden boeken, hoewel ik het wel leuk vind dat die er steeds meer zijn. Maar ik beken dat ik best eens een kerstboek in de zomer lees, of een zonnig boek dat aan het strand speelt dat ik in de winter oppak. Voor deze herfst? Hmm, ik wil nog altijd Het Pumkin spice cafe van Laurie Gilmore lezen.
Als tip wil ik Oktoberlaan van Sandra Konst aanraden, een heel leuk en lief boek dat speelt in de herfst en waar het wemelt van de pompoenen. Je kan hier mijn recensie lezen
Daarmee sluit ik mijn vijf vragen af, maar ik heb nog wel een vraag voor jullie:
Lezen jullie seizoensgebonden? Dus een herfstboek in de herfst? Ik ben benieuwd