Bij de naam Konsalik ging er bij mij een belletje rinkelen. Ik heb nog niks van hem gelezen, maar de naam was niet onbekend bij mij. Na wat spitten in mijn boekenkast heb ik het boek Nadja, de dochter van de duivel van hem gevonden. Ik denk niet dat het afkeuring is, dat mensen zijn boeken niet tot nauwelijks lezen. Op Hebban halen zijn boeken gemiddeld 3 sterren, op Goodreads haalt hij gemiddeld 3,7 sterren. Misschien was hij een 3 sterren schrijver en is dat voor sommige mensen te laag of afschrikkend. Het kan zijn dat het een schrijver is van de vorige eeuw en zijn werken meer bekend zijn in Duitsland, dan in Nederland. Ikzelf was ook nooit op hem gestuit, als ik Nadja, de dochter van de duivel niet in de kringloopwinkel had gevonden en interesse had in Raspoetin. Als laatst heb ik nog even op internet voor je gespit of er iets duisters aan de hand was met Konsalik. Ik kon niet veel vinden, maar aan het einde van zijn leven beschuldigden critici hem ervan dat hij zijn laatste boeken niet zelf heeft geschreven. Voor zover ik kan vinden, was er geen bewijs. En op 67 jarige leeftijd ruilde Konsalik zijn vrouw in voor een meisje van 23 jaar…Dat zijn de enige ''schandalen'' die ik kan vinden. Kortom, ik denk dat het geen afkeuring is, maar dat Konsalik voor velen een onbekende auteur is, die meer bekend is in Duitsland.