World Press Photo, een Nederlandse organisatie die elk jaar een prestigieuze wedstrijd in elkaar zet. World Press Photo van het jaar. Elk jaar trekt er ook een reizende expositie de wereld rond om de foto’s te tonen aan Jan en alleman die het maar wil zien. Jammer genoeg had ik dit jaar terug geen tijd om deze tentoonstelling te gaan bekijken in Knokke Heist. Maar gelukkig dat ze elk jaar bij uitgeverij Lannoo een boek uitbrengen met de winnaars van deze wedstrijd.
Altijd interessant , zelfs al je geen fotograaf bent maar als fotograaf een leerrijk boek waar ik elk jaar door merk dat fotografie blijven leren is.
Dit jaar is het een speciale editie. Al 70j lang worden we verwent, allé ik nog maar 42j,met foto’s van over de ganse wereld in verschillende thema’s. In dit boek kon ik de jaren die ik gemist heb, denk dat ik het boek nu vijf jaar op rij lees, kan herbeleven aangezien achteraan het boek foto’s afgebeeld staan uit die 70j fotografie.
Het gedeelte van 2025, foto’s uit 2024 zijn netjes onderverdeeld in regio’s. Zo staan de winnaars per land. Natuurlijk zijn er niet enkel winnaars met een lucky shot foto maar ook met serie-werk en lange termijn-projecten.
Wat mij wel opvalt is dat voor het tweede jaar op rij conflicten vanover de hele wereld het boek wat gijzelen. Wat wat jammer is omdat de andere projecten dan soms overschaduwd worden terwijl ik ze echt goed vind. Denk daarbij de foto op de Olympische spelen met de surfer en zijn board. Veel artikels gelezen waarin sprake was van AI invloeden of Photoshop, maar nee, het was echt op die manier gefotografeerd.
Het boek start jammer genoeg met een minder vrolijke noot die mij toch wat naar de keel greep. Een landkaart toont aan hoeveel fotografen er per land in de cel zitten wegens het uitoefenen van hun job. Ik doe graag mijn werk maar de kans dat ik ervoor in de cel vlieg is minuscuul klein.
Daarna komen de namen van 103 fotografen die in 2024 jammer genoeg stierven voor hun job.
Het laat me even stilstaan bij de risico’s die ze nemen om de „gewone“ medemens de info te verschaffen over hoe het er werkelijk aantoegaat in de wereld. Schrijnend om elk jaar dat aantal naar boven te zien gaan.
Het ligt me nauw aan het hart maar toch even slikken en verder over het boek.
De foto’s zijn op een goed formaat weergegeven. Ik had geen vergrootglas nodig om ze goed te bekijken. Er wordt genoeg informatie vermeld over het wat en hoe waar ik naar aan het kijken was. Waar gebeurd het, waarom , enz.....
Een nadeel in de opmaak van dit boek is dat bij de grootste foto’s de begeleidende tekst 90° gedraaid staat t.o.v. de leesrichting. Dit stoorde mij wel bij het lezen.
Maar dat is ook het enige dat stoorde hoor. Veel nieuwe fotografen leren kennen, veel nieuwe manieren gezien van iets in beeld te brengen waardoor iedereen die er naar kijkt emotioneel betrokken wordt. Ik kan al niet meer wachten op het boek van volgend jaar , maar hoop dat het meer positieve verhalen bevat dan enkel maar kommer en kwel. Niet misverstaan, er staan effectief nog andere hoopvolle verhalen in het boek.
Geen idee of de reden waarom de foto‘ s van de vorige 69 edities in felrood afgebeeld werden iets te maken heeft met de kwaliteit van vroeger qua fotografie of niet . Maar het maakt het soms moeilijk om duidelijk te zien wat er op die foto’s te zien is.
Op het laatste staat een artikel wat mij ook enorm interesseert. AI, ja ik weet het, iedereen zaagt en klaagt erover of gaat in discussie met hen die er veel gebruik van maken. Maar het artikel vermeld welke angsten veel fotografen hebben over de geloofwaardigheid van hun werk. Zullen ze minder werk hebben door AI. Dit soort vragen stelt men zich, en ik vermoed niet enkel fotografen.
Conclusie
Een zeer interessant boek wat jammer genoeg wat overspoelt is met negatieve verhalen wereldwijd. Maar toch zijn er nog positieve verhalen te vinden. Mooie grote foto’s met genoeg info over het wat en waar. Jammer dat de foto’s van vroeger op het rode papier gedrukt werden. Het maakt het moeilijk om exact te zien wat er op de foto staat. Maar misschien is er een goeie reden die ik nog niet meegekregen heb.
Op naar volgend jaar.
Ik heb het boek toegevoegd aan Hebban maar kan het, weeral, niet vinden in de zoekbalk. https://www.hebban.nl/boek/world-press-photo-2025-world-press-photo