Met 15 lezers begonnen we aan deze leesclub over het boek lotgenoten van Marit Vanström, het tweede deel in de serie rond het duo Jackie Laurijssen en Joszef Daalderop.
Sommige van ons hadden het eerste deel al gelezen, sommige van ons nog niet, een paar van ons kregen per ongeluk het eerste deel opgestuurd Huisgenoten en daarna Lotgenoten en konden daardoor ook eerst het eerste deel alsnog lezen.
We hebben met zijn allen een fijne discussie gehad over dit boek, waar verschillende meningen werden gegeven, waardoor we ook weer wat van elkaar leerde, dat maakt een leesclub ook leuk.
Verschillenden vragen kwamen aan bod waarin we het boek uitgebreid bespraken, hier zie je er een paar uitgelicht.
Over het boek
De jonge Melanie is net moeder geworden en deelt haar leven tot in het kleinste detail online. Tot ze opeens niets meer post en volledig van de radar verdwijnt. Waarom?
Criminoloog Jackie Laurijssen zit nog midden in een revalidatieproces na een auto-ongeluk, maar vermoedt direct dat er meer aan de hand is dan een digitale detox. Samen met haar oud-collega Joszef Daalderop ontdekt ze een verband met de dood van meerdere vrouwelijke influencers. Het lijkt erop dat Melanie door dezelfde dader ontvoerd is. Hun zoektocht brengt hen naar Texel, waar de tijd begint te dringen…
Over de auteur
Marit Vanström is de auteur van de succesvolle e-onlyserie over rechercheur Lianne Bloemen, waarvan inmiddels al vier delen verschenen. Huisgenoten, haar debuut op papier, was het eerste deel in een nieuwe reeks rond criminoloog Jackie Laurijssen. Lotgenoten is het vervolg.
Schrijfstijl
Van de schrijfstijl van een auteur kun je altijd genoeg over praten, wat de een juist fijn vind ziet de andere juist anders. Dat is juist het leuke aan een leesclub om achter die meningen te komen.
De schrijfstijl werd over het algemeen als prettig ervaren, al hadden sommige van ons ook de mening dat de schrijfstijl erg direct was.
Ook zaten er veel korte hoofdstukken in, met veel dialogen dat er voor zorgde dat er heel veel vaart in het verhaal zat.
Door de duidelijke tijdsaanduiding bij elk begin van een hoofdstuk maakte ook duidelijk dat je wist wanneer het zich afspeelde.
Ook werd de schrijfstijl beeldend en realistisch gevonden.
Chayenne Ik zou zeggen levendig en realistisch. Kon me echt goed inleven in de gebeurtenissen. Wel soms voorspellend maar zeker niet hinderlijk. Verder schrijft hij erg toegankelijk zonder moeilijke woorden en is het makkelijk te begrijpen. Ben van mening dat iedereen wel zijn boeken kan lezen en ook kan begrijpen.
Ik vond het heel prettig lezen. De kortere zinnen en hoofdstukken erg fijn. Ook de personages worden goed uitgediept en fijn omschreven. Ik vloog zelf door het verhaal heen, het boek was voor mij moeilijk weg te leggen.
Hilma
De schrijfstijl vond ik passend bij deze thriller. Ik vind het altijd prettig als een boek dat voor het grootste gedeelte in een kort tijdsbestek afspeelt dat dan bij elk hoofdstuk de dag en uur vermeld staan. Ook lees ik graag boeken met niet al te lange zinnen want bij lange zinnen raak ik soms de samenhang kwijt. Dat ligt aan mij maar toch.
De schrijfstijl vind ik duidelijk en ook realistisch. Ik vond het boek lezen alsof ik naar een film aan het kijken was.De personages zijn goed duidelijk beschreven . Ik had het boek snel uit. Zelf vond ik het fijn dat ik " Huisgenoten " al gelezen had maar dat was niet nodig om te begrijpen hoe Joszef en Jackie elkaar kennen.
Barbara Vanström hanteert een vlotte schrijfstijl. Modern, toegankelijk en bij tijd en wijle 'in your face' taalgebruik maakt het geschikt voor een breed publiek. Tel daarbij op de korte zinnen en ditto hoofdstukken, het uitgebalanceerde evenwicht tussen gebeurtenissen-dialogen-setting en je hebt een verhaal met lekker veel vaart te pakken. Een valkuil bij dit type thrillers is dat het verhaal nergens echt de diepte in gaat.
Alle bovenstaande ingrediënten nodigen uit om te lezen en ook te blijven lezen.
Katrin Ik vond het een makkelijk te lezen boek. Geen poes pas gebruik qua woorden. Korte zinnen, begrijpelijke taal. Dit wordt ook onderstreept in de korte hoofdstukken. Vaak eindigen deze met een cliffhanger waardoor je graag door wilt lezen. Dit zorgt er wel voor dat de spanning opgebouwd wordt en je het boek niet meer zo makkelijk kunt weg leggen.
Linda De schrijfstijl is vlot en in combinatie met de korte hoofdstukken en de afwisseling tussen Jackie en Joszef en de dader past het goed bij deze thriller.
De schrijfstijl is heel makkelijk, erg uitnodigend om nog snel een hoofdstuk verder te lezen. Het valt mij ook op hoe snel de meeste leesclublezers het boek uit hadden.
Opbouw
De opbouw werd over het algemeen als prettig ervaren, door de korte hoofdstukken bouwt het verhaal zich ook goed op naar het moment waar alles bij elkaar komt.
En kan je als lezer zelf ook meespeuren naar de dader, die voor de een al sneller bekend was dan de ander.
Vivian De opbouw van het verhaal is in het begin prima. Vooral de verhaallijn van Melanie en Jozef wordt goed neergezet; je leert de personages kennen en er wordt genoeg spanning opgebouwd om je als lezer betrokken te houden.
Ook de verhaallijn van Rein is interessant, met name de scènes in de kantine samen met zijn collega’s. Die momenten geven een goed beeld van zijn dagelijkse leven en zorgen voor wat luchtigheid in het verhaal.
Toch verandert het tempo ook ineens drastisch. Het moment waarop Rein zijn collega van de balustrade afgooit komt vrij plotseling en onverwacht. Die overgang voelt wat abrupt en had misschien iets meer voorbereiding kunnen gebruiken, zodat het geloofwaardiger overkwam.
Marjan Goede opbouw, spanning neemt toe. Goede afwisseling tussen dader, slachtoffer en Joszef en Jackie. Vond het ook heel duidelijk wiens verhaal je aan het lezen was, soms moet je in een boek eerst even gissen van welke verteller je nu weer leest maar dat is bij dit boek helemaal niet het geval. En verrassende ontknoping
Magalie De opbouw vind ik zeer goed. De korte hoofdstukken zijn fijn en zorgen dat je makkelijk doorleest. De wisseling van vertelperspectief zorgt er bovendien voor dat je als lezer alles kan meevolgen en letterlijk op de eerste rij van het schouwspel zit. De plot wordt echt ontrafeld als een ui, laagje per laagje wordt het afgepeld. Op het eind valt de volledige puzzel in elkaar. Ik was echt opgelucht op het einde en betrapte mezelf op een diepe zucht van ontlading.
Daniel Ik geniet van de opbouw, de korte hoofdtukken, het meteen in het verhaal zitten (aansluitend op het vorige deel huisgenoten), de opvolgende spannende momenten door het hele boek. De uitkomst van het plot had ik niet verwacht, wat aan de ene kant een sneller einde bleek dan dat ik verwachte, maar wat ik een fijne verassing vond. De nazorg met de nieuwsartikelen is dan heel fijn, net zoals de toezegging van een volgend deel.
Spanning
Spanning en ontknoping zijn 2 hele belangrijke elementen in een thriller.
De meningen over de spanning lagen niet echt ver uit elkaar als je kijkt naar welke cijfers er voor de spanning werd gegeven. Sommige gaven het boek een 9 maar het vaakst werd er een cijfer rond de 7 7,5 gegeven. Wat natuurlijke prima cijfers zijn voor de spanning in een thriller.
Ook over de ontknoping waren de meningen verdeeld zo wisten sommige van ons al gauw welke kant het opging en wie de dader was, sommige van ons vonden het een verassende ontknoping, terwijl voor andere de ontknoping teleurstellend was.
Jessica
Ik vind dat de spanning heel goed opgebouwd wordt. Het verhaal begint vrij rustig, maar al snel geeft de schrijver kleine signalen dat er iets niet klopt. Dat zorgde ervoor dat ik als lezer steeds alert bleef. Ik merkte dat ik mezelf vragen ging stellen: wat gebeurt hier precies, en wat wordt er nog verborgen gehouden?
De spanning kwam stap voor stap dichterbij. Eerst waren het kleine hints, daarna grotere gebeurtenissen die de dreiging voelbaar maakten. Wat ik sterk vond, is dat rustige scènes afgewisseld worden met plotselinge wendingen. Daardoor had ik steeds het gevoel dat er iets onverwachts kon gebeuren. Naarmate het verhaal vorderde, werd het tempo sneller, waardoor ik het boek bijna niet weg kon leggen
Ik vond dat het verhaal naar deze redelijk voorspelbare ontknoping leidde. Maar ik vond het erg sterk dat er toch ook verassende elementen in zaten zoals de vondst van Jade Juliana in het huis van Rein. Ik houd daar erg van, ondanks de iet wat voorspelbaarheid dat de ontknoping logisch is dat maakt het verhaal geloofwaardig. Heerlijk dat er dan ook verassende gebeurtenissen in zitten zonder dat het ten koste gaat van de geloofwaardigheid.
Wil Ik geef een 7,5. De spanning wordt langzaam opgebouwd, op sommige stukken had het wel iets meer kunnen zijn. Het spannendste moment was toch wel dat de fietser aanbelde en Melanie probeerde contact te leggen.
De ontknoping was een beetje een teleurstelling. Dat Rein zich zo gemakkelijk gewonnen geeft en met een laffe daad zijn eigen leven neemt. Van mij had hij zwaar gewond mogen raken en daar later aan overlijden.
Puckhen De spanning in deze thriller zat er goed in. Door de verschillende perspectieven werd je goed meegevoerd in de zoektocht. Omdat de dader eigenlijk vanaf het begin al helder was geef ik de spanning een 7. Ik vind het spannender als er gespeurd moet worden.
De ontknoping bevatte veel elementen, Rein die zelfmoord pleegt, de influencer die gevonden wordt, Melanie die gevonden werd. Niet alle elementen zag ik aankomen, dat maakt het zeker verrassend en spannend om te lezen. Al deze gebeurtenis vonden in een vrij kort bestek plaats, dat had wel iets uitgesmeerd mogen worden
Barbara De spanning krijgt van mij een ruim voldoende, dus een 7. De auteur zorgt voor een constante spanningsboog, zeker in de verhaallijn van Melanie. Cliffhangers i.c.m. verrassende plottwists maken dat je die wilt lezen. Ik het onvoorspelbare karakter van de ontvoerder droeg bij aan de spanning.
Ik vond de ontknoping wat makkelijk en afgeraffeld. De ontvoering is zo lang en gedegen voorbereid; dat de ontvoerder zich dan op deze manier en zo snel gewonnen geeft… Mwoah. Hij had van mij wat meer mogen lijden 😉
De plottwist dat de eerste influencer in zijn huis zat, vond ik dan wel weer tof, al voelde je wel aankomen dat daar iets speciaals mee was omdat deze vrouw nooit terug gevonden was.
Het oordeel
Lotgenoten van Marit Vanström is een spannende thriller van Nederlandse bodem, die zorgde voor een spannende leeservaring, een leeservaring die ervoor zorgde dat de meeste van ons niet kunnen wachten tot het derde deel. Dat is natuurlijk al een heel goed teken.
Wel is het een aanrader om eerst het eerste deel Huisgenoten te lezen omdat je dan ook meer weet over Jackie en Joszef en hoe ze aan elkaar gekomen zijn etc.
Het was een leuke leeservaring zo met zijn allen, ondanks dat de verwachtingen deels anders waren is het boek met plezier gelezen en kwamen de verwachtingen deels wel uit.
Het boek haalde een gemiddelde van 4.0 sterren wat een prima scoren is.
5 sterren
Chayenne Lotgenoten is een meeslepende en spanning opwekkende thriller die niet alleen een goed plot heeft, maar ook de diepere lagen van menselijke emoties en de gevaren van online zichtbaarheid verkent.
4 sterren
Jessica Ik heb het boek in één ruk uitgelezen, omdat ik gewoon móést weten hoe het verder ging.
Wil “Lotgenoten” past heel goed in de huidige tijd, waarin influencers voor sommigen hun enige contact met anderen zijn, sociale media voor hen de enige waarheid is, maar ook zorgt voor veel eenzaamheid.
Katrin Ook al waren niet alle situaties realistisch. Zo bleef ik het boek toch super spannend en boeiend vinden. Ik ga zeker deel 3 lezen.
3 sterren
Vivian
Lotgenoten is een meeslepend en toegankelijk verhaal met goed uitgewerkte personages en een sterke structuur. De thematiek is actueel en wordt subtiel verwerkt
Bedankt allemaal voor jullie aanwezigheid en gezelligheid in deze leesclub!