Wat bracht augustus mij? Ik las dus Lotgenoten van Marit Vanström en verder las ik eigenlijk niet zo heel veel, ik las wel elke dag wat want mijn streak bij StoryGraph heb ik nog. De laatste twee weken van augustus had ik het druk met werk overdragen aan collega’s die daar eigenlijk ook niet direct op zaten te wachten, maar ja de beslissing om mijn contract te beëindigen is door anderen genomen en daar hebben we ons allemaal maar in te schikken. Een nieuw hoofdstuk is dus voor mij aangebroken zoals ik het verwoorde in mijn laatste blog op het ‘oude’ Hebban. Vanaf 1 september ben ik met zogezegd Garden Leave en kan ik het dus rustig aan doen, vanaf 2 januari 2026 ben ik beschikbaar voor een nieuwe uitdaging.
Ik las deze maand rond de 1500 bladzijden, dit waren 5 lees en 3 luisterboeken, totaal waren het maar 6 verschillende boeken! Outlander staat natuurlijk niet in mijn overzicht maar daar las ik nog wel elke week mijn hoofdstukken uit. Van twee boeken wisselde ik het luisteren en lezen af, een van die twee boeken las ik zelfs afwisselend op mijn e-reader en als fysiek boek, overigens las ik het pas in september uit en las ik in die maand ook de meeste bladzijden in het boek. Ik luisterde ook deze maand beduidend minder luisterboeken dan eerder dit jaar, de leuke podcasts voerden de boventoon, ik ben bij met de Best of Thrillers Podcast en met de podcast over Lego: Steengoed.
Ik beoordeel de boeken via de CAWPILE-methode: Characters (Karakters) | Atmosphere (Setting) | Writing style (Schrijfstijl) | Plot (Plot) | Intrigue (Boeiend) | Logic (Geloofwaardig)| Enjoyment (Leesplezier)
Voor non-fictie heb ik de letters recent een andere cq beter passende betekenis gegeven: Credibility (Geloofwaardigheid) | Authenticity/Uniqueness (Authenticiteit/uniekheid) | Writing/Readability (Schrijfstijl/leesbaarheid) | Personal Impact (Persoonlijke indruk) | Intrigue (Boeiend) | Logic/Informativeness (Logica/Informativiteit) | Enjoyment (Leesplezier)

Via de leesclub van Chicklit las ik dit boek, mijn recensie staat dus ook enkel op de site van Chicklit.
De cover van dit nieuwste boek van Susan Muskee toont een schattig plaatje van twee mensen die bij de zonsondergang op een steiger zitten.
Duidelijk zichtbaar zijn de twee koppies van de zeehonden, want zeehonden is waar het in dit prettig leesbare verhaal over gaat.
Heb je zin in een lief en leuk boek waar de lovestory niet het belangrijkste is maar vriendschap en dieren een hoofdrol hebben, dan is dit jou boek!
- 52 Book Challenge: 35 Lees een boek met een lichaamsdeel in de titel
C = 7 | A = 7 | W = 8 | P = 7 | I = 7 | L = 7 | E = 8 | Score 7,29 = 4 sterren
63) Lotgenoten - Marit Vanström
Dit was een leuk vervolg op Huisgenoten. Ik was dan ook erg blij dat ik de tijd had genomen om dat boek eerst te lezen! Lees mijn blog hier.
C = 7 | A = 8 |W = 8 | P = 8 | I = 8 | L = 8 | E = 8 | Score 7,86 = 4 sterren
Wat een mooi verhaal is dit. Een prachtige en krachtige historische roman die ik zeker kan aanraden. Het is wel een dikke pil, vandaar dat ik dus ook lezen op e-reader en in fysiek boek heb afgewisseld met luisteren naar het boek. Overigens las ik het boek pas in september uit!
Er zijn wel wat kleine kanttekeningen dat ik wat dingen ongeloofwaardig vond. Zo was er al meteen in het begin voedselschaarste, eigenlijk meteen vanaf dat de oorlog was begonnen, dat vond ik wat raar. Maar wat in dat licht nog raarder was dat ze wel rugzakken konden vullen met eten voor de tochten die er gemaakt werden. Maar goed verder was het een mooie historische roman die zich in Frankrijk afspeelde.
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 7 | I = 8 | L = 7 | E = 8 | Score 7,71 = 4 sterren
Ik mocht dit boek vooruitlezen voor een recensie voor World of Thrillers, een fijn boek waar we een duik nemen in het verre verleden van John. Lees mijn recensie hier.
C = 8 | A = 8 | W = 8 | P = 9 | I = 9 | L =8 | E = 8 | Score8,29 = 4 sterren
66) Palazzo - Danielle Steel
Ik mocht dit boek lezen met de leesclub van Ilona’s leven bij LS. Het was alweer even geleden dat ik wat van Steeel had gelezen, een jaar of 6 zelfs. Dit boek was niet slecht maar het was niet geheel realistisch vond ik, sowieso hou ik al niet zo van boeken die zich afspelen bij de rich & famous. Maar goed lees mijn recensie maar!
De officieuze HRC checklist: 9 Lees een boek van een auteur die in dezelfde maand als jij jarig is (of was) [Danielle is de 14e jarig en ik was de 19e jarig. Ook leuk dat ik het boek in augustus las].
- 52 Book Challenge: 49 Set in a country with an active volcano
C = 7 | A = 7 | W = 7 |P = 6 | I = 7 | L = 6 | E = 7 | Score 6,71 = 3 sterren

Wat brengt September mij? Diverse boekenuitjes waar ik veel zin in heb!