In deze wekelijks rubriek beantwoordt een van ons vragen over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat en voorzien we jullie meteen van mooie (feelgood) leestips. Deze week zijn de vragen voor Renate.

Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Op het moment lees ik Femicide een thriller van Pascal Engman, een thriller met een titel die nu erg in het nieuws is en dat terwijl het boek al jaren in de kast staat. Goed dat hier ook op deze manier aandacht voor is.
Hierna wordt het ook weer tijd voor een wat gezelligere feelgood denk ik.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen.
Het boek wat ik laatst uit las was The first to fall van de Duitse auteur Kristina Moninger. Een boek wat je niet helemaal in een hokje kan passen. Het heeft mysterie, liefde, een mooi verhaal waarvan ik nu een week later eigenlijk nog steeds niet helemaal weet wat ik er nu echt van vond.
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Een boek wat mij opviel was de nieuwste van Elizabeth Musser: De vallei van belofte. Het klinkt als een historische roman die precies in mijn straatje past en zag haar veelvuldig op mijn tijdlijn voorbij komen omdat ze afgelopen week in Nederland was.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
De brieven uit Berlijn van Katherine Reay is een boek waar ik naar uitkijk en nieuwsgierig naar ben. Het is een verhaal met twee tijdlijnen dat zich afspeelt rond Berlijn, een stad die sowieso al geschiedenis ademt.
Ook kijk ik uit naar Chris en Kiki haten kerst van Mireille Versteeg. Het lijkt mij een hele leuke feelgood en hoe kan je nou Kerst haten?
Het is herfst! Heb jij andere gewoontes nu we weer naar de koudere dagen gaan? Heb je speciale herfstboeken die je anderen kunt tippen of die je misschien zelf wel hebt klaar liggen?
Ik merk altijd wel in de herfst dat mijn hartje war harder gaat kloppen voor thrillers. Ik lees dan ook veel meer thrillers in de herfst en winter dan feelgood boeken. Waar dat door komt kan ik niet echt verklaren, misschien omdat het kouder wordt en ik me dan echt lekker met een dekentje op de bank met iets warms kan settelen en dan ook veel meer schrik van geluiden of het waaien van de bomen waarvan je de schaduw ziet.
Een echte herfsttip heb ik niet. Het is allesbehalve feelgood maar ik vind de thriller Oktober van Søren Sveistrup hier prima bij passen. Ik kijk nu ook heel anders naar kastanjemannetjes.
Daarmee sluit ik mijn vijf vragen af, maar ik ben benieuwd of jullie seizoensgebonden lezen? Dus een herfstboek in de herfst? Ik ben benieuwd.