Met september is de herfst ingetreden. Maar het weer weet niet wat het wil. Storm, wind en regen (veel regen) wisselen af met zonnige perioden, waarbij ineens tropische temperaturen tevoorschijn komen.
Week 37 was weer een drukke week met veel afspraken waardoor er elke dag wel iets was. Het lezen schiet er dan snel bij in. Op vrijdag vertrok ik weer naar Friesland naar mijn moeder en paste gelijk een weekend op de kat van mijn zus. En voor ik er erg in had was de week voorbij en de helft van september ook.
Week 38 stond in het teken van mijn kat die ineens een enorme bult in zijn bekkie had. Niet dat het hem weerhield om te eten, maar het werd een gang naar de dierenarts en een kostbare behandeling.
En zondag was een boekenuitje. Het ILFU in Tivoli Vredenburg in Utrecht. Veel Hebbanners gespot (en ook nog een paar gemist). De roze Hebban pitstop bezocht, een boekenlegger gemaakt en een persoonlijk literair verhaal laten schrijven door Michiel Cox.
Gelukkig bleef er ook nog tijd over om te lezen.
Wat las en luisterde ik uit deze twee weken?
week 27
Bij uitgeverij LS worden online leesclubs georganiseerd, en hoewel ik er geen fan van ben om met een grote groep in een Teams of Zoom meeting te zitten, schrijf ik me toch steeds weer in. De boeken zijn ook gewoon te mooi om aan me voorbij te laten gaan. Zo had ik dit boek al op mijn wensenlijstje gezet. Het is een tweedelige serie waarbij een tweeling centraal staat. In het eerste boek is dat Jakob, het tweede deel gaat over zijn zus Verena. Het speelt in de Italiaanse bergen, het heeft een mysterie dat een spanning meebrengt en een stuk romantiek dat met de nodige hobbels en bobbels door het boek heen zit verweven. Echt een prachtig verhaal, ik heb ervan genoten en kijk uit naar het tweede deel, want Oh dat einde!
Als kers op de taart was deze auteur in Utrecht aanwezig bij het Zin in feelgood-event en heb ik nu een gesigneerd exemplaar (met helaas een beschadigde kaft door de verzending). Nou ja, je kan niet alles hebben.
Voor FFG las ik al eerder Chapeau Roos! Een verrassende historische roman die speelt in Amsterdam en een jonge vrouw volgt die zich van cafémedewerker/prostituee opwerkt tot eigenaren van een hoedenwinkel.
Toen we bij FFG de vraag kregen of we ook de nieuwste roman van De Smet wilden lezen, was ik daar wel voor te porren. Opnieuw een verhaal dat net even anders is. Deze keer een hedendaagse roman over het wel en wee achter de schermen bij de televisie, vertelt vanuit drie verschillende perspectieven. Een soort soap, die laat zien hoe het eraan toe gaat in de wereld van glitter en glamour (maar dan met een knipoog naar de werkelijkheid beschreven).
Het derde deel van serie van de Verhalenfabriek over Saar die een bucketlist heeft gemaakt, maar waarbij de uitvoering ervan niet bepaald vlekkeloos verloopt. De reden voor de bucketlist is het terugwinnen van haar ex door niet meer Saaie Saar te zijn. Maar door vast te houden aan dat doel, ziet ze niet dat de liefde veel dichterbij is dan ze denkt.
Leuk vlot, fris en verrassend verhaal en een mooie afsluiter van dit drieluik.
Ja een LUEK boek uit! Het lag er al te lang en dat terwijl ik er zo naar had uitgekeken. Nu begonnen als leesboek en ik vond het gelijk leuk (lekker hilarisch, en toch serieuze ondertoon). Een echte Kinsella vol humor. De setting van strand, zee, surfen en een disfunctioneel hotel bleek een geweldige keus. Ik heb de rit naar Friesland en weer terug gebruikt om ook een heel stuk te luisteren. Het werd een hele fijne reis!
De laatste hoofdstukken gelezen en met een zucht dichtgeslagen. Wat is feelgood toch fijn!
Week 38
Wist je dat er drie schrijvende zussen Moriarty zijn? Nicole niet heel bekend, maar haar boeken zijn goed. Dit boek is een soort psychologische thriller, maar anders dan verwacht en het heeft een subtiele humor en is vooral een zoektocht naar de dader. Het begint met het personage Harriet die is neergeslagen en ligt dood te bloeden. Maar haar hoofd is nog actief en ze is nu aan het bedenken wie het kan zijn geweest die haar heeft geslagen. Daarna komen de drie hoofdverdachten aan het woord en wordt de tijd tot dit moment besproken. Wat is er gebeurd, hoe was de verhouding met Harriet en wat kan het motief zijn geweest? En geloof me, motieven genoeg!
Het zit zo knap in elkaar. Ooit las ik in een interview dat een schrijver zei dat alles wat je opvoert in het begin van het boek, later weer terug moet komen. Dat is in dit boek zeker het geval. Het is een grote samenloop van omstandigheden en op het einde klopt het allemaal. Geweldig!
Een jeugdboek als naluisteropdracht voor Thinium. Een verhaal over een jongetje waarvan de ouders gaan scheiden. Hij woont op een eiland (Texel denk ik) en beleeft daar avonturen met zijn vriendjes. De auteur leest het zelf voor. Het verhaal wist me niet zo te boeien en als jeugdboek vond ik het ook niet zo geweldig. Maar wellicht herkenbaar om te lezen voor kinderen in eenzelfde situatie.
Geleend bij de bibliotheek. Haar vorige boek De dood van de romantiek vond ik al leuk en origineel en van dit boek hoorde ik goede leeservaringen. En daar ben ik het mee eens, een heerlijk feelgood boek om te lezen. Een origineel gegeven van een ontmoeting (meet cute) van twee mensen in een appartement, alleen is die gebeurtenis zeven jaar in het verleden. Het verhaal verder in de huidige tijd, maar de eerdere ontmoeting heeft wel iets in gang gezet. Lief, leuk, origineel! Aanrader.
Een eerste deel van een nieuwe fantasyreeks die speelt in Venetië. Ik las het voor een Hebban recensie. Meerdere romantasyboeken achter elkaar is niet heel handig, en helemaal niet als daar een topper tussen zat. Ik begon met redelijk hoger verwachtingen, maar ik kwam met moeite door het boek. Het verhaal is interessant. Wat als een sterveling ineens magische krachten blijkt te hebben en terecht komt in een wereld met geboren tovenaars. Het is een combinatie van YA fantasy, romantasy en Dark academia. Maar het is niet helemaal duidelijk wat het nu precies is. Het is niet slecht en biedt voldoende potentie voor een vervolg, maar het eerste deel is onevenwichtig.
Tamara Haagmans wilde meedoen aan een Bouquet-reeks schrijfwedstrijd, tot ze de voorwaarden onder ogen kregen. Onderdanige vrouw die als een baksteen valt voor een stoere rijke man? Haar nekharen gingen overeind staan.
Ze besloot een verhaal te schrijven over een pittige vrouw en een verlegen man. Genoeg bouquet gehalte, maar net even anders. Het verhaal werd niet ingestuurd, maar in eigen beheer uitgegeven als boek. Het lag in de kraam van Zin in Feelgood event bij Tamara en daar heb ik het gekocht. Megan en Rens, pompoms, voetbal, KIKA en romantiek, ik hou ervan.

Mijn kat ligt terwijl ik mijn blog maakt alweer buiten in het zonnetje. 22/9 is hij onder narcose geweest om zijn bekkie te behandelen. Alles is goed gegaan. Eenmaal thuis was het net Bambi op het ijs zo wiebelig en had hij vooral HONGER. Hij heeft al heel wat gekookte kip gegeten. En (inmiddels is het donderdag) gaat het heel goed met hem.
Ik kan weer lekker slapen. Er liggen voldoende boeken klaar om te lezen en het leven gaat weer gewoon z’n gangetje.

Klik hier voor het overzicht van al mijn boekenbankjes