Toen de najaarsbrochure van Deltas in mijn mailbox viel en ik deze doorbladerde viel mijn ook direct op dit kookboek met paddenstoelen. Champignons, maar ook diverse andere soorten paddenstoelen worden hier graag en regelmatig gegeten. En met regelmatig een vegetarische gasteter aan tafel leek mij dit ook wel een boek waar ik wellicht inspiratie uit zou kunnen halen.
Over het boek
Ontdek de verrassende wereld van eetbare paddenstoelen! Met dit boek leer je hoe je ze schoonmaakt, bereidt, bewaart én verwerkt in de lekkerste gerechten. Wat denk je van focaccia met oesterzwammen, linguine met kastanjechampignons, koolvis met asperges en morieljes, portobello's met pepersaus, soba-ramen met shiitake of een burger van pulled oesterzwammen?
De paddenstoelenfamilie trakteert je op een rijk palet aan smaken, geuren en texturen. Hier maak je kennis met allerlei soorten: van champignons en eekhoorntjesbrood tot oesterzwammen, cantharellen, enoki's en truffels.
Geniet van deze smaakvolle ontdekkingsreis met paddenstoelen in de hoofdrol!
Émilie Franzo is culinair fotografe en styliste. Daarnaast deelt ze makkelijke en originele recepten op haar blog Plus une miette dans l'assiette en is ze de auteur van verschillende kookboeken.
Over de auteur
Hoewel ik altijd al een passie voor koken heb gehad, had ik nooit gedacht dat ik er ooit mijn beroep van zou maken. Na een bachelor in toegepaste vreemde talen en een master in marketing en communicatie ben ik deze blog begonnen om mijn favoriete recepten te delen en jullie mijn favoriete adresjes te geven. Mijn visie op koken: koken staat voor delen, vrijgevigheid en ontdekkingen, wat helemaal bij mijn karakter past. Aldus valt te lezen op het blog van Émilie
Nu ik zelfstandig ondernemer ben en auteur van 11 boeken, waaronder “Tarte soleil”, “Délicieusement Veggie” en het nieuwste boek “Tartes Faciles” (uitgeverij Marabout), blijf ik me laten leiden door deze waarden die mij dagelijks inspireren. Ik heb mijn eigen bedrijf opgericht om spelers in de culinaire sector te helpen hun merk en producten te promoten. Dat doe ik door middel van community management en het creëren van content, of het nu gaat om foto's of recepten.
Mijn kookervaring
Het boek begint met een overzicht van alle soorten paddenstoelen, een prachtige pagina vullende foto met heel kort wat kenmerken en op de pagina ernaast informatie over kopen, schoonmaken, in de keuken en bewaren. Wat ik niet wist, maar nu wel, is dat je best een aantal paddenstoelen blijkt te kunnen invriezen, wel eerst blancheren natuurlijk.
Omdat de herfst natuurlijk het aangewezen seizoen is voor gerechten met paddenstoelen zocht ik diverse gerechten uit, ik moest helaas een gerecht nog even laten voor wat het was omdat ik nergens, ook niet bij de groenteboer, girolles en cantharellen kon krijgen.
Dus ging ik voor de balletjes met champignons in tomatensaus. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik blij was dat ik op tijd aan dit gerecht was begonnen en ook dat het fijn was dat mijn dochter pas rond 18:45 thuis was, want toen ze thuis kwam was het eten bijna klaar!
De bedoeling was dat je de champignons, na in grove stukken gesneden te hebben en gebakken te hebben met ui en knoflook, samen met het gehakt en de overige ingrediënten in de blender zou doen. Nou ik weet niet wat voor blender de auteur van het boek heeft maar mijn blender kon dit echt niet aan! Dus heb ik mijn oude vertrouwde hakkertje, helaas is dat maar een klein ding, tevoorschijn gehaald en de boel in delen daarin gemengd. Toen alles in een kom zat kwam ik erachter dat ik peper en zout vergeten was, dus die alsnog eroverheen gemalen en de boel nogmaals met een houten lepel goed gemengd.
Toen balletjes ervan gedraaid, dat ging verrassend makkelijk, ik dacht dat het een grote plakkerige boel zou zijn maar dat viel aardig mee. Die moesten minimaal 30 minuten opstijven in de koelkast, onderwijl kon ik dus mooi de tomatensaus maken.

De balletjes moesten gebakken worden in een scheutje olijfolie, ik was hierbij te voorzichtig, en had de balletjes echt langer als 5 minuten moeten laten bakken. Dan hadden ze ook zo’n lekker bruin knapperig korstje gekregen als op de foto uit het boek. Nu hadden ze dat net aan en vielen ze bij het sudderen in de tomatensaus bijna uit elkaar. Bij het eruit scheppen gebeurde dat dus ook. Dus: langer bakken en niet zo lang in die tomatensaus sudderen. Wij aten er spaghetti bij, extra groente leek me met 400 gram champignons en de tomatensaus niet echt nodig.
Er stond nog een leuke opmerking bij het recept: dit heerlijke gerecht is perfect om zowel kinderen als volwassenen van paddenstoelen te laten genieten.

Ik koos verder nog een gerecht met drie soorten paddenstoelen: portobello, shiitake en champignon: paddenstoelen en spinazie in salieboter. Eigenlijk vrij simpel maar door de toevoeging van de salie en de sojasaus erg verrassend en lekker. Als tip om erbij te serveren stond een heerlijk rijstgerecht of als bijgerecht bij kabeljauw. Ik koos voor dat laatste, en ik denk dat gewoon witte rijst er extra bij ook erg lekker zal zijn, om de saus lekker meer op eten. Het recept was voor vier personen en als je er rijst en vis bij hebt red je het zeker met deze hoeveelheid. Wij aten er dus enkel een stukje vis bij en verder niets en kregen het net aan op met z’n tweeën.

Als laatste gerecht maakte ik portobello’s in pepersaus. Een ideaal gerecht ook om te maken voor de vriend van dochter, maar goed die was er nu niet dus aten dochter en ik het en voor manlief (die absoluut altijd vlees wil) kocht ik een biefstukje, daar past een pepersausje ook prima bij. De pepersaus maakte ik dus ook de volledige hoeveelheid, de portobello’s gewoon twee per persoon volgens het recept. Het sausje was erg lekker, wellicht had ik het iets langer moeten laten inkoken zodat het iets dikker zou zijn geworden, want het was nu best wel dun. De portobello’s werden in olie met knoflook en tijm gebakken en dus geserveerd met de pepersaus eroverheen, gewoon erg lekker en ik heb mijn stukje vlees absoluut niet gemist! Erbij had ik een lekkere tomatensalade gemaakt en zoals het recept tipte: aardappelen uit de oven.

Er zijn nog een aantal recepten die ik wil maken uit het boek, de kipschotel waarbij dus de girolles en cantharellen nodig zijn, maar ook nog de burger pulled oesterzwammen, die zoals onder het recept staat geïnspireerd is door de beroemde pulled pork en er ook verrassend veel op lijkt.
Al met al dus een heel lekker boek met gerechten die echt bij de herfst passen.
Aanvulling oktober
Ik liep op een vrijdag in Haarlem en kwam daar op een bio-markt terecht. Een fantastische paddenstoelenkraam, Portabella, lonkte mij en ik zag in een oogopslag dat er cantharellen lagen! Ik appte meteen manlief of hij even in het kookboek kon kijken wat er precies bij het recept kip met roomsaus nodig was. Hij appte mij terug 80 gram girolles en 50 gram cantharellen. Hij appte ook meteen een foto van het recept mee. Girolles zag ik niet maar wel dus de cantharellen. Aan de eigenaresse van de kraam, Julia Bos, vertelde ik wat het recept aangaf. Waarop zij zei maar girolle is gewoon een andere naam voor de cantharel! Ik vertelde over mijn blog, liet het haar zien en toonde de cover van het kookboek aangezien ze zei dat ze altijd geïnteresseerd was in nieuwe kookboeken over paddenstoelen.
Ik kocht dus uiteindelijk maar 130 gram cantharellen, dit leek me dan het meest logische!
Met de foto’s uit het boek kan ik constateren dat de Cantharel, grijze ... (chantarelle grise) op haar website in het boek dus cantharel genoemd wordt (waarbij ze vermelden dat de bekendste de trechter-cantharel en de gele cantharel zijn. Chanterelle grise wordt ook wel de herfst cantharel genoemd mailde Julia mij…omdat die meer in de herfst groeit.
Bij de girolle in het kookboek staat een foto van de paddenstoel die op de website van Portabella de Cantharel (girolle, hanekam, Pfifferlinge) genoemd wordt.
Best wel verwarrend allemaal, en hier zie je dus dat je er met simpel vertalen niet altijd komt! Je moet echt weten wat de ingrediënten zijn en waar ze voor gebruikt worden. Want in het recept werd bijvoorbeeld ook zure room genoemd, maar het gerecht wordt dus verhit, oftewel dan moet je crème fraîche nemen en geen zure room! Dit zijn kleine dingen, maar wel dingen die ik als hobbykok slordig vind.
In elk geval aten wij de volgende dag de heerlijke kip met roomsaus en cantharellen, erbij hadden we rijst en komkommersalade. Een volgende keer willen we er ciabatta stokbrood en een salade bij eten hebben we bedacht. Want de saus leent zich heel erg om te dippen met brood.

Boekdetails:
Ik bedank Centrale Uitgeverij Deltas voor het mij toegezonden recensie-exemplaar.
Terug naar de inhoudsopgave van mijn blog