Afgelopen zondag zagen wij (Barbara, Helma, Jeanet en Marieke) elkaar weer eens op het ILFU in Utrecht. Een dag vol boeken en lezingen over boeken. En net voor we vertrokken, riep Jeanet: We moeten ook weer wat gaan doen met de luisterboekhoek!.... En ja daar had ze helemaal gelijk.
Onze luisterboekhoek ligt al een tijdje stil en dat is zonde. We luisteren zoveel en willen daar graag iets over vertellen. Maar de energie en de inspiratie voor een lange luisterboekreview is gewoon even zoek.
We gaan het anders doen. Een korte beschrijving van wat we luisteren en hoe het luisteren en het verhaal bevalt. De grootste uitdaging is om het overzicht met regelmaat te plaatsen, maar wij gaan ons best doen.

Wat luisteren wij nu?
Barbara
Voor Thinium luister ik op dit moment naar De brieven uit Berlijn, geschreven door Katherine Reay en voorgelezen door Lot van Lunteren. Een verhaal dat zich afspeelt rondom de oprichting van de Berlijnse muur. Families die ineens van elkaar werden gescheiden, de opkomst van de Stasi met hun gruweldaden en de indoctrinatie door een totalitair regime. Beklemmend maar tegelijkertijd interessant.
In het verhaal volgen we Luisa Voekler, een jonge CIA agente die na de dood van haar opa een doos vol brieven vindt die aan hem zijn gericht. Het blijken brieven van haar vader te zijn die, anders dan haar is verteld, nog altijd in leven is en gevangen zit in Oost-Berlijn. Vastbesloten om haar vader te redden en de waarheid boven water te krijgen, reist Luisa af naar West-Berlijn, waar ze hulp krijgt van een oude vriend.
Lot van Lunteren heeft een fijne stem om naar te luisteren. Ze spreekt duidelijk en met gevoel. Daarnaast past haar stem ook goed bij het verhaal en ze weet met haar intonatie het verhaal goed over te brengen.
Het verhaal zelf is spannend, geheimzinnig, confronterend en soms emotioneel en het neemt je mee in de wereld van Luisa en haar familie: een familie vol geheimen. Het wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, zodat je als lezer goed wordt geïnformeerd.
Ik ben nu op de helft van het boek en vind het jammer als ik moet stoppen en dat zegt genoeg. Ben heel benieuwd hoe het verder gaat al gok ik uiteindelijk op een happy end voor meerdere personen.
Het audioboek is vanaf 23 oktober beschikbaar en een aanrader als je van historische romans met een vleugje spanning houdt.
Helma
Nadat ik Marieke Douwes had ontmoet op het Zin in Feelgood event en ze ook nog als auteur in de spotlight werd gezet bij Fabulous Feelgood, moest ik toch echt eens een boek van haar gaan lezen. Op KoboPlus zag ik dat haar boeken ook te beluisteren vielen. Ik koos haar debuut Klavers, Edelweiss & Sachertorte. Een feelgood die wordt voorgelezen door Susan Muskee. Alleen haar stem maakt het al een fijne luisterervaring! Maar het verhaal is ook leuk met personages die net echte mensen zijn: af en toe jaloers, soms chagrijnig en onzeker, maar ook gezellig en vol vertrouwen. Dat zorgt er ook voor dat ik me soms ergerde aan de hoofdpersoon Viola die nogal egoïstisch kan reageren. Het grappige is dat de andere personages in het boek zich daar net zo aan ergerden en dat duidelijk aan haar te verstaan gaven. Het is feelgood met aandacht voor adoptie perikelen. Ik ben nu een flinke stuk over de helft en ben benieuwd hoe het verhaal zich verder zal ontwikkelen. Met de liefde zit het wel snor, maar ik ben benieuwd wat uiteindelijk het echte achtergrondverhaal van Viola zal zijn.
Marieke
Mijn luisterboeken zoek ik uit op gevoel, maar het heeft ook te maken met wat er wordt aangeboden binnen mijn luister-abonnementen. Ik had nu zin in een luchtige feelgood en zag bij de Online bibliotheek Het onvergetelijke yes-project van Courtney Walsh. Van deze auteur las ik al eerder een paar boeken.
Walsh is auteur van de 'Harbor-pointe' serie, waarin het geloof een grote rol speelt. Verrassend genoeg schrijft ze daarnaast feelgoodverhalen die dat niet hebben. Wel zware thema’s, maar op een luchtige wijze uitgevoerd en vooral veel humor en leuke personages.
Het onvergetelijke yes-project beschrijft een roadtrip van een jonge Kelsey die redactrice is, maar eigenlijk schrijfambities heeft. Na een ongeluk ontmoet ze de oudere Georgina die een imperium heeft opgebouwd, maar daar haar familiegeluk voor heeft moeten laten schieten. Is het te laat om het roer om te gooien? Wat als je een ‘ja’ zegt tegen dingen waar je normaal ‘nee’ tegen zou zeggen. Het levert een vlot, luchtig en humoristisch verhaal op, met voldoende diepgang om het interessant te houden en natuurlijk een flinke dosis romantiek en feelgood.
Het boek wordt voorgelezen door Evelyne Geijtenbeek-Gouw. Ik ben nog niet eerder een luisterboek met haar stem tegengekomen. Ze doet het goed. De stem klinkt jong wat goed past personage Kelsey. Het is echter een boek waarin het perspectief wisselt tussen Kelsey en de oude Georgina en dan past het minder. Ik vond het soms lastig om te horen wie er nu aan het woord was. (Dat wordt genoemd bij de start van een hoofdstuk, maar dat mis ik nog weleens). Afgezien daarvan, leuk verhaal, fijne stem, goed voorgelezen. Ik denk dat het vandaag uitgeluisterd gaat worden.
Jeanet
Verstrikt van Lilja Sigurdardóttir is het eerste deel van de 'Reykjavik noir'- serie. Ik was al eens begonnen in het fysieke boek en daarom stond het boek op ben ik aan het lezen. Na het eten lees ik voor en omdat we het boek nog niet hadden van de serie waar we mee bezig waren, was ik met dit boek begonnen. Toen het andere boek van de bieb kwam zijn we daarin verdergegaan. Maar dit boek interesseerde me dusdanig dat ik ben gaan kijken of ik het ook kon luisteren. En ja, bij Storytel kon ik het luisteren.
Sonja is op een vervelende manier gescheiden en krijgt haar zoon af en toe te zien. Omdat ze hem bij zich wil krijgen doet ze dingen die eigenlijk niet door de beugel kunnen. Ze smokkelt drugs en als ze daarmee wil stoppen blijkt dit toch niet zo makkelijk te gaan.
Je leest het verhaal vanuit Sonja maar ook vanuit andere personages zoals Bragi de douanebeambte die door krijgt dat er iets met Sonja aan de hand is. Dit maakt dat je door wil luisteren. Het is deels voorspelbaar maar er zaten ook onverwachte wendingen in.
Ondanks dat het verhaal niet heel veel sterren krijgt op Hebban vond ik het wel een leuk verhaal. Ook omdat wat Sonja doet eigenlijk niet kan en toch leef je met haar mee en hoop je dat ze ongezien weer door de douane kan. Ik denk dat ik het ook met veel plezier las/luisterde is omdat het over “gewone” mensen gaat.
Het boek is ingesproken door Phaedra Kwant. Ik vind haar een fijne voorlezer. Ze leest goed en duidelijk en met een fijne intonatie. Ik heb het boek 4 sterren gegeven.

Welk boek ben jij nu aan het luisteren? Laat het ons weten in een reactie.
klik hier om terug te keren naar ons overzichtsartikel