In deze wekelijks rubriek beantwoordt een van ons vragen over gelezen boeken, net uitgekomen boeken, de te verwachten boeken en wat er nu op het leeslijstje staat en voorzien we jullie meteen van mooie (feelgood) leestips. Deze week zijn de vragen voor Sanne.

Welk boek (of boeken) ben je op dit moment aan het lezen/luisteren?
Vorige week genoot ik op zondag van Boekfest en was ik getuige van de uitreiking van het beste boek voor jongeren. Een genomineerd boek, maar dat uiteindelijk niet won, was Liften naar de hemel van Lex Paleaux. Het sprak me zo aan – onder andere omdat op de achterflap valt te lezen dat hoofdpersonage Quintin met een behoorlijke geschiedenis als tiener naar Canada afreist en daar bijzondere vriendschappen sluit – dat ik besloot het boek te gaan luisteren.
Verder lees ik nog een boek voor tieners De challenge van Cis Meijer, en ben ik net begonnen in de roman De ballerina en het zwarte schaap van Wendy Louise.
Noem en beschrijf een boek dat je in de afgelopen weken uit hebt gelezen.
Sinds mijn vorige beurt in deze rubriek ‘Vijf boekige vragen’ heb ik niet veel gelezen. De tijd en rust om te lezen wisselen bij mij nog steeds heel erg. Ziekte en een volle agenda gooide de afgelopen vier weken roet in het eten. Maar, vorige keer vertelde ik dat ik Korenveld van Karin de Graaff had uitgelezen, ik ging daarna door in Waterspiegel en die las ik met evenveel plezier uit!
Welk nieuw uitgekomen boek viel je op in de afgelopen weken en waarom?
Het is bijna kinderboeken week en ook dit genre heeft een warm plekje in mijn hart! Richting deze speciale week voor het kinderboek komen er altijd zoveel toffe boeken uit. Zo vielen mij Kiezel van Bowien Jansen en De prins die licht gaf van Edward van de Vendel op. Maar ook een roman is mij opgevallen: Water moon van Samantha Sotto-Yambao. Toen ik las waar het boek over gaat wekte het gelijk mijn nieuwsgierigheid. Spanning, magie en ook wel romantiek zouden weleens een grote rol kunnen spelen. Wat denk jij als je leest over Hana die een verborgen pandjeshuis in Tokio erft waar je je diepste spijt en levenskeuzes inruilen? Hana is nog maar net eigenaar of het pand wordt geplunderd, de kostbaarste aanwinst wordt gestolen en haar vader raakt vermist. Gelukkig biedt de charmante natuurkundige Keishin zijn hulp aan. Het is het begin van een magische zoektocht.
Naar welk boek dat binnenkort uitkomt kijk je uit en waarom?
Nadat ik met veel plezier de eerste twee boeken uit de serie Liefdesstreken van Karin de Graaff heb gelezen, kijk ik erg uit naar haar nieuwste boek dat begin oktober verschijnt. Verdwaald speelt zich af in Drenthe en gaat over een hutje op de hei (lijkt me soms zo heerlijk!). Voormalig topsporter Niek probeert hier te ontsnappen aan de schijnwerpers, maar komt daar juist influencer Msja tegen. Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt! Het klinkt als weer een heerlijke feelgood om bij weg te dromen.
Het is herfst! Heb jij andere gewoontes nu we weer naar de koudere dagen gaan? Heb je speciale herfstboeken die je anderen kunt tippen of die je misschien zelf wel hebt klaar liggen?
In oktober start er weer een crochet-a-long van wolfabrikant Scheepjes. Een aantal jaren geleden leerde ik met een dergelijk project haken onder luide aanmoediging van Helma en toen nog teamlid Diana. Het haken vind ik heerlijk, maar is voor mij echt een herfsthobby. Het wordt weer een tijd van met een luisterboek op de bank verdwijnen onder een deken die steeds groter wordt. Ik kan er nu al naar uitkijken! Echt heel anders dan in de andere seizoenen lees ik niet, al vind ik boeken met een magisch tintje wel extra fijn als de dagen korter en donkerder zijn. Misschien hebben jullie nog wel een goede tip voor mij?
Daarmee sluit ik mijn vijf vragen af, maar ik ben heel benieuwd of jullie herfstige feelgood boeken voor mij weten.