Het zal wellicht niemand ontgaan zijn dat het afgelopen week De week van het Verboden Boek was denk ik zo?
The Reading Ladies hebben diverse boeken getipt op Instagram en die boeken wilden we ook nog even in een blog zetten om de boeken makkelijk terug te vinden.

Trapte de week af met De Hobbit van J.R.R. Tolkien.
Ongelooflijk maar waar. Dit prachtige boek over de reis van Bilbo en zijn vrienden mag niet meer worden gelezen in Maleisië.

Tipte Rood, wit & koningsblauw van Casey McQuiston.
Je snapt het niet maar het is toch waar, dit boek mag niet weer worden gelezen in de Verenigde Staten, het land waar de auteur van het boek zelf woont en vandaan komt!

Schreef het volgende: in 2020 was er grote ophef over het boek ‘Hoe mooi wit ik ben’ (Slaaf kindje slaaf) van Dolf Verroen. De schrijver werd in de media en op Bol.com van alle kanten aangevallen. Hij werd zelfs vergeleken met een naamgenoot van 80 jaar geleden. Dit deed mij echt verdriet. Kindervriend Dolf had juist de beste bedoelingen met het boek; hij wilde zijn lezers een belangrijke boodschap meegeven. Aan de reacties te lezen hadden de meeste mensen het boek niet eens gelezen. Bekijk de 37 vreselijke één ster-recensies op Bol.com er maar eens op na….

Ik las dit De Vliegeraar van Khaled Hosseini. jaren geleden en nog altijd is het één van mijn favoriete boeken.
Het boek is in diverse landen aangevochten en zelfs verboden omdat er seksueel geweld in voorkomt. Tevens zou het verhaal aan kunnen zetten tot terrorisme, aldus de critici en ter promotie kunnen werken voor het islamitisch geloof.

Ik heb een mooie hardcover gevonden van Het huis met de geesten van Isabel Allende bij de kringloop, maar wist niet dat het verboden is geweest. Op google ontdekte ik de reden.
In Chili was Het huis met de geesten verboden van 1982 tot 1990. Het boek prijst president Salvador Allende en geeft een negatief beeld over de junta van Augusto Pinochet.

Leest deze week Slachthuis vijf van Kurt Vonnegut uit de kast. Dit boek staat al jaren in mijn kast en ik neem me steeds voor om het boek te gaan lezen. Nu is de week van het verboden boek een goede reden om dat ook daadwerkelijk eens te gaan doen.

Kocht een speciale uitgave van Alice in wonderland in Parijs als souvenir bij Shakespeare and Company.
Alice in wonderland is in China in 1931 verboden vanwege antromorfisme (dieren die zich in het verhaal gedragen als mensen, wat de overheersende hiërarchie tussen mensen en dieren ondermijnt) en gevaarlijke precedent (autoriteiten vreesden dat weergave van dieren als intelligente en beschaafde wezens een gevaarlijk precedent zou scheppen)
In Amerika staat dit boek ook op de lijst van verboden boeken ze wordt als controversieel beschouwd en krijgt te maken met censuur.. ook in Nederland is dit het geval geweest in de jaren 50 toen bestond er een variant van Ankie van den Aardweg die een bewerkte was van het origineel.. censuur van de originele tekst.. het boek wordt geprezen om zij literaire nonsens maar juist daardoor kan het leiden tot controverse en pogingen tot te censureren of te bewerken.

Ik las Noem me bij jouw naam van André Aciman over de jonge Elio die verliefd wordt op de gast die in de kamer verblijft die Elio voor deze zomer heeft moeten afstaan. Deze coming of age zet tot nadenken, ontroert en zindert nog een tijdje na.

Las Ik weet waarom gekooide vogels zingen van Maya Angelou jaren geleden en het staat op plek 24 van mijn mooiste gelezen boeken ooit. Ik las de complete autobiografie van vijf boeken in één band.
Sommige scholen en bibliotheken besloten het boek niet in hun collectie op te nemen omdat gevoelige onderwerpen zoals verkrachting bij kinderen, racisme en seksualiteit worden aangesneden. (Wikipedia) Ik zou zeggen daarom moet het boek juist wel gelezen worden!