Woensdag is het eindelijk zo ver: kinderboekenweek! Van 1 tot 12 oktober staan de boekwinkels in Nederland helemaal in het teken van boeken voor de jeugd. Het thema van dit jaar is "op avontuur", dus ook als je dit jaar nog geen kinderboek las, is dit hét moment om er eens één op te pakken en het avontuur aan te gaan. Dus lezen jullie deze week mee in een kinder - of jeugdboek?
Voor degenen die niet zo thuis zijn in de kinder- en jeugdboeken zal ik wat tips geven. We boffen namelijk enorm met met het prachtige aanbod van boeken dat beschikbaar is in de Nederlandse taal. We kunnen terugkijken op een rijke traditie met topauteurs als Paul Biegel met zijn sprookjesachtige vertellingen, Thea Beckman die de jeugd kennis liet maken met het leven van lang geleden en de lezers zelf meenam op kruistocht, en Jan de Zanger die jongeren aansprak met voor hun herkenbare thema's. En dan heb ik Annie M.G. Schmidt nog niet eens genoemd…
Maar natuurlijk zijn er ook een heleboel hedendaagse schrijvers en illustratoren die prachtige boeken maken.
Zo zijn er prentenboeken met platen in allerlei uiteenlopende tekenstijlen:
Maar ook voor beginnende lezers zijn er mooie, fantasierijke en grappige boeken geschreven:
Nu stel ik me zo voor dat de meeste hebbanisten niet echt in de categorie 'beginnende lezer' geschaard kunnen worden. Toch wil ik niet direct de stap naar de Young Adults maken. Dan zouden we immers een hele categorie boeken overslaan waarin ook heel wat interessant en moois te vinden is. Dat een boek op Hebban het label "junior" heeft, betekent immers niet dat het niet een hoop leesplezier kan opleveren voor volwassen. Laat je dus gerust inspireren door:
het boek van Lizette Koning waarin zij kritiek uit op de prestatiedrang van ouders die enkel tevreden zijn als hun kinderen op het gymnasium belanden Hotel De Spartaan van Lizette de Koning
Koningsspel van Linda Dielemans, waarin we afreizen naar het Groenland van 1193 (over op avontuur gesproken!) Koningsspel van Linda Dielemans
De avonturen van Mus en Kapitein Kwaadbaard van Kevin Hassing, die dit jaar ook de eer had om het boekenweekgeschenk te schrijven Mus & kapitein Kwaadbaard en de 5 slangen van Kevin Hassing
of het ietwat filosofische werk van Koos Meinderts over Zebedeus Zebedeus en het ganzenbord van Wisse van Koos Meindert
Tot slot heeft ook Marlies Slegers een nieuw boek geschreven, dat na "Briefjes voor Pelle" en "We moeten je iets vertellen" eigenlijk niet ongenoemd mag blijven Schildpadmeisje van Marlies Slegers
En ja, natuurlijk zijn er ook nog prachtige boeken geschreven voor jongeren die al op de middelbare school zitten. Young Adultboeken van John Green, Angie Thomas en Jandy Nelson zijn wereldwijd bekend, maar ook in ons taalgebied wordt heel wat moois geschreven. Ga deze week dus eens het avontuur aan om een Nederlandstalig YA boek te lezen in plaats van naar één van de vele Engelse te grijpen:
de winnaar van de gouden griffel "De wonderverteller" van Lida Dijkstra over de reizen van Marco Polo mag in dit rijtje natuurlijk niet ontbreken De wonderverteller van Lida Dijkstra
de serie over Joshua en zijn vrienden, geschreven door Erna Sassen, levert een hoop leesplezier en mooie inkijkjes in het puberbrein opleveren. De boeken zijn bovendien prachtig geïllustreerd door Martijn van der Linden. Pak deze week eens het eerste deel op Zonder titel van Erna Sassen
Hinke Abbema's "Door jou ben ik mij" laat de worstelingen zien van een gelovige jongen die verliefd wordt op een jongen die naast hem in het stadion zit Door jou ben ik mij van Hinke van Abbema
Shelly Roso laat de lezer samen met Ravi op zoek gaan naar haar Surinaamse roots Gemaakt van rode klei van Shelly Roso
Ten slotte wil ik nog aandacht vragen voor een soort kinder- en jeugd boek dat ik zelf altijd met heel veel plezier lees: de dichtbundel. Wat zijn er een hoop pareltjes in dit genre.
Voor alle liefhebbers is er een prachtige nieuwe bundel van Bette Westera (dichter) en Sylvia Weve (kunstenares/illustrator). Na zwaardere thema's als 'de dood' en 'echtscheidingen', richten ze zich nu op het luchtere onderwerp 'voedsel'. Er vloog een vliegje in de vla van Bette Westera
In de serie 12 1/2 gedichten kwam dit jaar een nieuwe bundel uit van de hand van Edward van de Vendel. Dit keer geïllustreerd door Saskia Halfmouw. Juf je bent geweldig maar van Edward van de Vendel
Marco Kunst bracht dit jaar een dichtbundel uit met tekeningen van Jeska Verstegen De zee is bijna alles van Marco Kunst
Eva Gerlach schreef "Vlieg! zegt de vloer" waarin een tienermeisje centraal staat dat gevolgd wordt op haar weg naar volwassenheid Vlieg! zegt de vloer van Eva Gerlach
Ik hoop jullie ervan te hebben overtuigd dat de kinderboekenweek het ideale moment is om eens in een boek voor de jongere doelgroep te duiken. Dus: lees je mee?
In de reacties hoor ik graag wat je leest en natuurlijk hoe het bevalt.
Heel veel leesplezier gewenst. Kom mee, op avontuur!