Mijn leesmaand kun je het beste omschrijven als "de maand van de teleurstellingen". De maand begon met de nieuwe Melissa da Costa (als de sneeuw de zon raakt, roman, Nederlandstalig). Ik had heel veel moeite om me met de hoofdpersoon te verbinden. Mogelijk is er iets diepgaands aan mij voorbij gegaan maar ik kan echt niet begrijpen waarom iemand zich zo afhankelijk van een ander opstelt. Met moeite 3 sterren voor mij
In het begin van de maand was ik in Praag. Daarom keek ik extra uit naar de nieuwe Dan Brown (Het ultieme geheim, thriller, Nederlandstalig). Mijn zusje en ik hebben in Praag veel gezien van Alfons Mucha. Een kunstenaar die het hoofd was van de vrijmetselaars en overal in Praag te vinden is. Wij hebben samen heel veel lopen fantaseren over verborgen boodschappen mystiek en hoe dat in het boek zou zitten. Hij ontbrak volledig. Gemiste kans mr Brown! Als ik die verwachting los laat dan was het een sci-fi achtige actiethriller die, wat mij betreft, ook in 200 pagina's minder had gekund. Ook net aan 3 sterren.
Het nieuwe boek van Matthew Blake (De moord in kamer 11, thriller, ik las deze in het Engels) is meer een roman vond ik. Ook een tegenvaller dus. Hoewel een interessante invalshoek op dementie, WO2 en slachtoffer/dader verhoudingen, werd het geen moment echt spannend.
Serieuze boek van de maand: de zeven manen van Maali Almeida (Shehan Karunatilaka, roman, Nederlandstalig. Dit boek is me tijdens de leesclub van vorige maand aangeraden door @Karin Marcellina, waarvoor dank! Ik vond het een mooi maar heftig boek. Een homofiele oorlogsfotograaf in het Sri Lanka van 1988/1989 komt in het vagevuur terecht nadat hij is vermoord. Je leest vervolgens via terugblikken en met hem als 'geest' het hoe en waarom. Omdat er nogal plastisch wordt beschreven over martelingen en lijken is het soms wel schokkend. Maar ik vond het zeker een mooi, en ook wel een soort van spannend (wie is de dader?).
Daarna was ik toe aan iets luchtigers en ik ben daarom gister begonnen in Assistant to the Villain (Hannah Maehrer, romantasy, Engelstalig). Wie weet komt die volgende maand in het toplijstje terecht.
Voor nu: fijne maand allemaal!