De dagen korter, boomblaadjes verkleurd, paddestoelen omhoog geschoten, kastanjes naar beneden, bokbier uit de tap en de pepernoten in het schap: de herfst is hier! We gooien er nog een heerlijk herfstcliché tegenaan en kruipen onder dat dekentje op de bank, boek in de hand (thee, bokbier of chocolademelk erbij?) om de eindspurt in te zetten voor de officieuze HRC. We gaan de laatste 3 maanden in. Ga jij de hele lijst afvinken?
De officieuze HRC? Wat? HRC staat voor Hebban Reading Challenge en die van dit jaar is officieus, omdat hij is samengesteld door lezers. Bekijk de hele checklist!

Waar staan we nu?
Op volstrekt niet wetenschappelijk onderbouwde wijze heb ik 11 lijsten van deelnemers geanalyseerd:
- de lijstjes die zijn gemaakt op basis van Famke’s scorelijst van afgelopen maand (en die afgelopen weekend al gedeeld waren, zeg ik er nu bij, want na mijn onderzoek verschenen er nog 2)
- de blogs/updates van Francisca, Celesta, Jolanda en Jolande (omdat ik die eenvoudig kon vinden en ik na 11 keer turven wel een beetje klaar was met mijn onderzoek)
Makkelijke categorieën
We beginnen positief: 📘blauwe boeken en 📓titels zonder lidwoord of voorzetsel vonden we met zijn allen heel makkelijk – die heeft niemand in de controlegroep nog openstaan.
Ook 🏝het eiland, ✅boeken uit 2025, ✅boeken die nog weinig mensen gelezen hebben, ✅boeken over onderwijs, 💪🏼girlpower en ✅nieuwe beginnetjes gaan ons makkelijk af – elk van deze categorieën staat nog maar op 1 van de 11 lijsten open. Ietsje lastiger, maar door veruit de meesten ook al gecoverd, zijn de categorieën: ✅boek van auteur met dezelfde geboortemaand als jij, 🐦boek met een vogel op de cover, ✅boek van een schrijver die al meer dan 10 boeken schreef, ✅boek dat zich afspeelt in een Europese hoofdstad en ✅boek met een voornaam in de titel.
Moeilijke gevallen
Lastig hebben we het met een paar oude bekenden, waarover we ons al vaker beklaagd hebben: ❌titels met ‘broers’, ❌met ‘en ik’ (beiden op 9 van de 11 lijstjes nog open) en ❌met maar 1 letter (8 van de 11). Niet gek, want het aantal titels dat past binnen deze categorieën is beperkt.
Ook de categorie 🆘‘lees een boek van een nog onbekende Nederlandse schrijver’ loopt nog niet heel lekker (8 van de 11 nog ongelezen). Ergens begrijpelijk, want hoe vind je een boek van een auteur die nog onbekend is? En als je er nog niks over hebt gehoord, hoe kan je dan inschatten of het iets voor jou is? Ik zou evengoed hopen dat we dit avontuur aangaan en nieuwe pareltjes ontdekken. Kijk vooral eens op de inspiratielijst! Heb jij al een boek in deze categorie gelezen? Inspireer ons hieronder!
Lastig blijken daarnaast de regionale categorieën, zoals 🛑een boek uit de Cariben (9 van de 11), 🌍Afrika (8 van de 11) en in mindere mate 🛑Australië (6 van de 11), evenals de categorie 🚄treinreizen (8 van de 11). Ik ben benieuwd wat dit zo lastig maakt, want aan het aanbod ligt het hier zeker niet. Wie een tip op maat zoekt mag zich bij mij melden, want dit zijn nu net mijn lievelingscategorieën!
En hoe zit het toch met die middelbare school?
De categorie 🎒'herlees een boek dat je op de middelbare school voor je lijst las' staat op 7 van de 11 lijstjes nog open. Wat zit hierachter? Is er sprake van een boekenlijsttrauma? Of hebben jullie gewoon geen zin een boek te herlezen, met zoveel nieuwe titels die ook om aandacht vragen? Ik ben benieuwd wat jullie tegenhoudt.
Wat was jouw verrassingsboek?
Tips vragen aan andere lezers of vertellen hoe je ervoor staat kan zoals gebruikelijk hieronder. Deze maand ben ik ook heel benieuwd naar jullie TOPpers: wat zijn de grote verrassingen tot nu toe? Welke boeken heb je juist door deze HRC gelezen en wisten je in positieve zin te verrassen? Vertel het hieronder⬇