Het aanbod van september was gigantisch, maar ook oktober is een bovengemiddelde maand. We hadden opnieuw een dubbele rubriek kunnen vullen. Maar eenmalig is eenmalig, dus we doen dat geen tweede keer. Uit het rijke aanbod kozen we daarom weer exact tien boeken die ons opvielen.
En dan nog dit: door ons vorige artikel leerden we dat sommige lezers bepaalde van onze keuzes oversloegen omdat er (literatuur) achter stond. Dat schrikt blijkbaar af, maar we stopten altijd al ook de “gewone” romans onder die noemer, en daarom hebben we die categorie nu omgedoopt tot literatuur&romans.

Het oeuvre van Elvis Peeters is moeilijk in één woord te vangen. Soms volwassenenliteratuur, soms poëzie, soms jeugdliteratuur. De vlucht is een dunnetje voor volwassenen, en ik vind de beschrijving heel herkenbaar. Onderduiken in de natuur waar alle rampspoed die dagelijks over ons heen gekapt wordt me niet meer kan bereiken, ik fantaseer er ook wel eens over. Met het geweldige Wat alleen wij weten in het achterhoofd, wil ik dit boek graag proberen.
Achter haar schaduw van de Vilvoordse Petra Spark is het eerste boek waar ik uitgeverij Letterdelta op zie staan. Even googelen leert dat uitgeverij LetterRijn van de hand was gedaan door de eigenaar, maar dat die nu toch weer wilde uitgeven. Zodoende blijft Spark onder dezelfde vleugels. Dit allemaal om te zeggen dat ik de nieuwste thriller van Spark zeker wil lezen. Ik las Astarte van haar en dat beviel me. Want zeg nu zelf, is het niet vaak zo dat we een nieuw boek van een auteur op onze wensenlijst plaatsen omdat vorige boeken ons zijn bevallen? Net dat maakt debuteren extra lastig, denk ik.
We kunnen er natuurlijk niet omheen dat er een nieuw boek van Dominique Biebau verschijnt. Duivelsklauw is het derde boek dat zich in Mollendaal afspeelt. Tijdens een lezing in het voorjaar heeft de auteur zich voor het aanwezige publiek laten ontvallen dat dit wellicht zijn laatste misdaadroman wordt. Wat er daarna komt? We zullen het zien. Ondertussen ben ik benieuwd naar wat de dames van leesclub Met Thrillende Vingers dit keer weer te bedisselen hebben.
Ten slotte is er ook nog een postuum boek van Walter Van den Broeck. Van den Broeck lezen was nooit een straf, integendeel, en ik vind het dan ook heel tof dat er toch nog een boek van hem verschijnt. Het heeft ook wel iets triests, want daarna komt er wellicht nooit nog iets nieuws. Een extra reden om Averechts tot keuze van de maand te bombarderen.

We spelen een beetje vals, zo blijkt tijdens mijn rondje ‘boeken voor deze editie verkennen’. Lara Taveirne debuteerde in 2014 met De kinderen van Calais. Daarmee veroverde ze meteen de Debuutprijs Antwerpen en een nominatie voor de Bronzen Boekenuil. Het verhaal werd bewerkt voor theater onder de titel Meisjes van krijt. En nu verschijnt het dus opnieuw onder een nieuwe titel, Kinderen van krijt. Ik ben er erg nieuwsgierig naar. Dat ben ik ook nog steeds naar haar boek Wolf dat ik in september 2024 al vernoemde, maar helaas las ik tot nu toe nog niets van deze auteur. Het moet er toch echt eens van gaan komen.
Verder word ik best wel curieus naar Aline van Heleen Debruyne en Averechts van Walter van den Broeck. De eerste omwille van de mooie cover, de laatste omwille van de korte inhoud. Een eerder boek van Van den Broeck – Crossroads – gaf ik drie sterren en dat is dus oké maar niet genoeg om keuze van de maand te worden. Ik zie ook nog Elvis Peeters passeren en hun eerdere uitgave Wat alleen wij weten deed het beter met vier sterren. De kans is daarom groot dat De vlucht ooit gelezen wordt hier.
Een beetje concurrentie – maar niet echt – want er verschijnt een nieuwe Biebau. Duivelsklauw verschijnt onder de noemer ‘spanning’ maar uit ervaring weet ik dat Biebau ook gewoon rijke taal gebruikt. Het is uitkijken naar het beloofde romandebuut. Dit wordt mijn boekenkeuze voor oktober.

Marvin vroeg het zich hierboven al af: is het niet vaak zo dat we een nieuw boek van een auteur op onze wensenlijst plaatsen omdat vorige boeken ons zijn bevallen? Vertel ons, in hoeverre bepaalt dat jullie koop- of leesgedrag?