Jullie denken vast hetzelfde als wij als je naar de datum kijkt … 1 oktober … “Wat? Gaan we het laatste kwartaal van het jaar in?” Ja dus, maar gelukkig is het ook de dag om de boekenwurm leeschallenge van oktober bekend te maken.
Leeschallenge oktober
Deze keer opnieuw een kaart waarmee je binnen elk genre wel een boek kunt vinden. Het is namelijk een kaart in de categorie ‘cover’, met als thema Lees een boek met een bloem op de cover. En nee, om vragen voor te zijn, dat mag dus geen boek zijn met alleen bomen of bladeren op de cover. Gewoon bloemen in alle soorten en maten. Hieronder vind je onze boeken voor oktober.
Ronny
Wanneer het boek aan de binnenkant net zo mooi is als aan de buitenkant, dan ga ik een fantastische leeschallenge in oktober tegemoet. Ik heb het over Begraaf mijn botten in de nachtelijke grond van V.E. (Victoria) Schwab. Een boek met vampiers is niet alleen een goede keuze voor de Halloween-maand, maar in een liefdesverhaal over de eeuwen heen lijkt het net zo bijzonder als het eerder gelezen Het onzichtbare leven van Addie LaRue van deze auteur. Maar toen ik het boek op ging halen bij de bibliotheek viel mijn mond pas echt open. Nog niet eerder kreeg ik zo'n fraai uitgevoerd exemplaar in handen. Je ziet het niet goed aan een platte afbeelding van de cover met bloedrode rozen, dus ik ben gaan speuren naar een afbeelding waarmee ik jullie kan laten meegenieten. En ik heb m gevonden: LINK. Alleen al om naar te kijken absoluut de moeite waard, toch? Daar zal ik het dan ook even mee moeten doen, want de andere helft heeft het boek ingepikt toen ik even niet keek. Ik zal dus moeten wachten ...
Gelukkig zijn er nog heel wat meer boeken met een bloem op de cover. In afwachting van het boek vol uitbundig bloeiende rozen, kies ik uit mijn leesstapel een meer bescheiden boeketje in de vorm van Lotgenoten van Marit Vanström (pseudoniem van thrillerauteur Martyn van Beek). Het eerste deel, op de Shortlist voor de Hebban Thrillerprijs 2025, las ik al eerder. En als doorgewinterde serielezer ga je natuurlijk ook voor het volgende deel. Daar ga ik eens lekker voor zitten.

Gea
Toeval of niet, het boek dat ik als eerste uit mijn stapel trok, is The Invisible Life of Addie LaRue van V.E. Schwab. Het boek dat Ronny al heeft gelezen in het Nederlands, en dat ik dus als Engelse versie heb liggen. Ik vind mijn cover veel mooier dan het plaatje dat hieronder staat, want die van mij is wit met gouden letters, maar heeft natuurlijk ook de vele, prachtige vergeet-mij-nietjes. Over dit boek heb ik al zoveel goeds gehoord dat ik nauwelijks kan wachten om het open te slaan.
Als ik na Schwab zin heb in nog een Engelstalig boek pak ik The Blue Castle van Lucy Maud Montgomery op. Deze cover – zie banner - is echt om te smullen. En ik val in herhaling, maar ook nu vind ik mijn versie ( Link )mooier dan die op de Hebban-site, bovendien heeft die van mij uitbundig veel bloemen en dat mist onderstaande cover.

Doe je mee?
De challenge van september heeft twee lezers die we mogen feliciteren, want zij hebben drie boeken afgevinkt. Het zijn @Ursula1969 en @Lisette Hermens . Gefeliciteerd dames!
Zoals jullie inmiddels weten, ben je ben je van harte welkom om aan te sluiten bij deze challenge. Reageren kan onder dit blog of in de app. Hoe je wilt meedoen, mag je zelf bepalen. Kies zelf een kaart uit het spel boekenwurm leeschallenge, doe mee met de kaart 'Lees een boek met een bloem op de cover', of lees mee met één van onze boeken.
Je kunt alles wat je kwijt wilt over deze boekenwurm leeschallenge oktober gewoon hieronder zetten. Je kunt ook meedoen via de Hebban-app. Daar hebben we de leeschallenge voor oktober aangemaakt. De aanmeldcode is: HLZHA
Wij wensen jullie veel leesplezier toe.