Marieke Scheers 1a. De cover is belangrijk voor een boek. Het boek ligt in de winkel tussen zoveel andere boeken. Dan is het van belang dat het opvalt. Zou je het boek oppakken in de winkel met deze cover?
1a.Zeker en vast. De cover is uitnodigend. De tere bloempjes spreken mij enorm aan. Ook de verwijzing naar het vorige boek van Mélissa da Costa spreekt al voor zich. Ik zou zeker de achterflap graag willen lezen. Ook de dikte van het boek is voor mij een uitdaging om het boek vast te nemen. Ik zou heel graag willen weten waarover het verhaal gaat. Lange verhalen spreken me aan, dan voel je je verbonden met de personages.
Dit boek heeft een mooie, natuurlijke cover die niet te druk is en mij heel erg aanspreekt.
Marieke Scheers 1b. Wat vind je van de cover, past deze bij het boek? Leg uit.
1b. Ja, cover en boek matchen zeker. Sneeuwklokjes staan symbool voor hoop en vernieuwing (volgens sommige legendes). Dit is vooral van toepassing op Ambre, maar ook voor de andere personages in dit verhaal. Eveneens kondigen ze het einde van de winter aan en het begin van de lente. Dit is net de periode waarin de seizoensmedewerkers in het hotel/restaurant verblijven.
Marieke Scheers 1c. Het boek is vertaald naar meerdere landen en de covers zijn verschillend. Ik heb een paar gevonden. Wat vind je van de keuze voor de Nederlandse editie? Welke andere vind je mooi/aantrekkelijk/lelijk??
1c. De keuze van de Nederlandse editie vind ik de mooiste. De sneeuwklokjes die tevoorschijn komen in het tere zonnetje. Heel voorzichtig tonen ze zich aan de wereld. Ze doen me denken aan Ambre die heel voorzichtig aan haar nieuw hoofdstuk in haar leven gaat beginnen. Dit geldt ook voor veel van haar collega's. Rosalie die opnieuw begint, enz.
De tweede cover vind ik ook wel aantrekkelijk. Het meisje stapt naar het bos toe. Ik kan me hier Ambre wel voorstellen die op weg gaat naar haar nieuw leven. Een nieuwe weg inslaan. - Gaan wandelen met Wilson.
De derde omslag vind ik minder geslaagd. Een koekoeksklok in de sneeuw. Het is inderdaad wel een dorpje in de winterperiode, tijdens een periode van zes maanden. Maar voor mij persoonlijk is deze cover niet zo uitnodigend om vast te nemen.
De vierde cover is minder mooi. Die is te druk en te donker. De vormgeving van de tekst van de naam van Mélissa en de titel is daarentegen wel mooi.
De laatste omslag is ook mooi. Een foto van het hotel/restaurant waar iedereen kan verblijven. De lichtjes die uitnodigend branden om iedereen te verwelkomen.
Maar de beste keuze blijft voor mij nog steeds de sneeuwklokjes. Uiteraard omdat deze ook in het verhaal voorkomen en ik kan ze ook linken aan Ambre. Dat gevoel heb ik bij de andere covers toch minder.