Welkom!
Af en toe is het nodig om uit het vaste ritme te breken en eens iets heel anders te doen. Een kasteel bezoeken bijvoorbeeld en je realiseren dat die jurken uit de 18e eeuw er prachtig uitzien maar met al die trappen beslist een uitdaging vormen om te dragen. Of al struikelend vanwege hebberigheid een boekenmarkt in een middeleeuws stadje bezoeken. Of uitwaaien op een Waddenzeedijk waar de wind je van de dijk af probeert te duwen terwijl de schapen en de vogels weddenschappen afsluiten hoelang je kan blijven staan.
Met verfrissende energie keer je dan terug naar het vaste ritme en dat nieuwe boek!
Mijn boekenreizen in augustus en september zijn avontuurlijk, verrassend en indringend geweest waarbij de thema’s onderdrukking, racisme en het zoeken naar vrijheid en rechtvaardigheid vaak terugkomen. Ik heb mij mee laten slepen door onverwachte uitdagingen en leesclubs afgewisseld met thrillers van oude bekenden.
Mijn redelijk lang boekenoverzicht van de afgelopen twee maanden start hier:
***Europa***
48 Rechter tussen twee vuren van Ivan Klíma vertaald uit het Tsjechisch door Irma Pieper (Wereldbibliotheek)
Het zijn de jaren zeventig en na de zuiveringen in het communistische Tsjecho-Slowakije weet niemand meer wie wel en wie niet te vertrouwen is. Adam Kindle, rechter in Praag, krijgt van zijn baas een strafdossier in zijn handen gedrukt die hem voor een dilemma stelt. Een dilemma die niet alleen gevolgen zal hebben voor zijn werk maar ook voor zijn privéleven.
Deze roman, oorspronkelijk uit 1976 en daarna diverse malen herschreven en aangepast, is pas in 2024 door Irma Pieper vertaald naar het Nederlands.
De kracht van Rechter tussen twee vuren is dat deze tijdloze klassieker laat zien hoe totalitaire systemen door het onderdrukken van vrijheid de mens tot het diepst van zijn wezen beschadigt.
Een waarschuwing uit het verleden die juist in deze tijd, waarin vrijheid en gerechtigheid in veel landen wordt ingeperkt, zo enorm van belang is!
Zie mijn recensie: https://www.hebban.nl/recensie/karin-marcellina-over-rechter-tussen-twee-vuren
54 Over de berekening van ruimte IV van Solvej Balle
In dit deel woont Tara met een groep mensen die ook vastzitten in de tijd in een huis in Bremen. Er blijken veel meer mensen vast te zitten in de tijd. Er komen er continue nieuwe mensen bij in het huis in Bremen of er vertrekken mensen naar andere bestemmingen.
De mensen die vastzitten in de tijd zitten vol van idealisme over hoe ze moeten omgaan met de wereld waarin ze zich nu bevinden maar ook over wat er zou moeten gebeuren als de tijd ineens doorgaat. Vanuit de gedachte dat ze bezig zijn met het opbouwen van een gemeenschap moeten ideeën en wensen eerst in de groep besproken worden met als gevolg dat er constant vergaderd moet worden. Tara is iemand die liever observeert en beschrijft en soms wordt het haar allemaal te druk. Voortdurend andere mensen, voortdurend een andere dynamiek. Voortdurend alles bespreken.
Er worden zoveel nieuwe personages geïntroduceerd dat het moeilijk is om ze allemaal te onthouden. De auteur wisselt de poëtische stukken tekst met meer praktische beschrijvingen en filosofische gedachten en voorkomt hiermee dat het verhaal langdradig wordt.
Over deel drie heb ik geschreven dat er een bepaalde structuur in deze serie zit. Bij ieder deel wordt de wereld van Tara groter maar ik heb het gevoel dat bij dit deel de grenzen van die groei zijn bereikt. Vooral na het lezen van de cliffhanger denk ik dat er grote veranderingen op stapel staan.
55 Vortex van Yrsa Sigurdardóttir
Na de opening van een tijdscapsule met daarin brieven van veertienjarige kinderen die beschrijven hoe hun leven er in 2016 zal uitzien, wordt een briefje gevonden met daarop een lijst met initialen van mensen die vermoord zullen worden. Deze zaak, die door niemand bij de politie serieus wordt genomen, wordt doorgeschoven naar politieman Huldar die op dat moment in een carrièredip zit door de gebeurtenissen rondom een vorige zaak.
Hij roept de hulp van kinderpsychologe Freyja met wie hij een moeilijke relatie heeft. Het vinden van lichaamsdelen en de dood van een man met dezelfde initialen zoals op het briefje vermeld staat, maakt dat de politie met andere ogen naar het briefje gaat kijken. Huldar en Freyja moeten heel wat obstakels overwinnen om deze complexe zaak op te lossen.
Een spannende thriller met veel gruwelijke details waarin niets en niemand gespaard wordt. De relatie tussen Huldar en Freyja vormt de kern van deze serie. Een relatie waarin aantrekking en afstoting een grote rol speelt. De verschillende verhaallijnen komen in een wervelende beweging samen in een goed onderbouwd plot.
- · Land: IJsland/Reykjavik
- · Sterren: 4
- · #2 serie Huldar & Freyja
57 Slechte gewoontes van Alana S. Portero vertaald uit het Spaans door Annet van der Heijden en Alyssia Sebes (Meridiaan Uitgevers)
Een roman over de zoektocht naar identiteit van een meisje in een jongenslichaam. Ze groeit op in de arbeiderswijk San Blas te Madrid in de jaren ’80 en ’90. Een wijk die geteisterd wordt door armoede, criminaliteit en drugsgebruik en waar afwijkend gedrag genadeloos wordt bekritiseerd, bespot en afgestraft. Samen met haar broer groeit ze op in een warm gezin. Ze houdt zielsveel van haar ouders maar zij zijn wel de reden waarom ze haar andere leven verborgen houdt:
“Zij waren wel degenen die ik als eerste dingen had horen zeggen waardoor ik er als klein kind van overtuigd was geraakt dat er iets mis met me was, dat ik iemand was die haar ware aard moest verhullen, ook al hielden ze zielsveel van me en lieten ze dat voortdurend merken.”
Als ze ouder wordt, heeft ze de moed niet om haar omgeving te vertellen dat ze een vrouw is en begint een dubbelleven te leiden: een man voor haar dagelijkse omgeving, een vrouw als ze ’s avonds uitgaat. Pas als ze jaren later noodgedwongen terugkomt in San Blas en een oude vriendin ontmoet, beseft ze dat ze de kracht heeft om zichzelf aan de wereld te laten zien als vrouw.
Een schrijnende debuutroman met autobiografische elementen geschreven in een mooie, directe en gevoelige schrijfstijl zonder sentimenteel te worden.
Een verhaal over identiteit en zelfbeeld en wat het met iemand doet als het zelfbeeld niet overeenkomt met het lichaam waarin men is geboren. De strijd die men moet voeren met zichzelf en de strijd die men voert met een wereld die geen begrip heeft voor genderdysforie.
- · Land: Spanje - Madrid
- · Shortlist Europese Literatuurprijs 2025
53 Harry Potter en de steen der wijzen van J.K. Rowling
Mijn dochter was diep geschokt toen bleek dat ik nog nooit een boek over Harry Potter had gelezen. Vervolgens kreeg ik het eerste deel in mijn handen gedrukt met de opdracht om het binnen veertien dagen te retourneren. Gelezen, dat dan weer wel. Eindelijk na al die jaren ben ik ingewijd in tovenaarstermen. Kan ik meepraten over dreuzels en weet ik de regels van zwerkbal.
Na de dood van zijn ouders groeit Harry Potter op bij zijn oom, tante en neefje. Hij heeft bepaald geen gelukkige jeugd. Pas na de uitnodiging voor Zweinstein, de Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus komt Harry erachter dat zijn ouders tovenaars waren die vermoord zijn door Voldemort, De heer van het Duister. Samen met zijn nieuwe vrienden Ron Wemel en Hermelien Griffel beleeft Harry allerlei avonturen. terwijl Voldemort Harry probeert tegen te werken.
Het verhaal van Harry Potter wist mij te betoveren door de manier waarop J.K. Rowling een volstrekt geloofwaardige fantasiewereld heeft opgebouwd waarin ze met humor en met een toegankelijke schrijfstijl een spannend verhaal over goed en kwaad heeft geschreven en de zoektocht naar een eigen identiteit.
- · Land: Engeland/Schotland
- · Sterren: 5
- · Topper
- · #1 serie Harry Potter
***Europa/Noord-Amerika***
56 Het ultieme geheim van Dan Brown
Hoogleraar kunstgeschiedenis en symboliek Robert Langdon is met zijn vriendin noëtisch (studie van het bewustzijn) wetenschapper dr. Katharine Salomon in Praag waar Katharine een lezing heeft gegeven over de noodzaak om het kader van het menselijk bewustzijn opnieuw te bepalen.
Katharine heeft over haar spectaculaire ontdekkingen op het gebied van het menselijke bewustzijn een boek geschreven. Het manuscript heeft ze via een beveiligde werkomgeving vrijgegeven aan de uitgever in New York om geredigeerd te worden.
De ochtend na de lezing verandert de liefdesreis van Katharine en Robert in een nachtmerrie. Een dreigende situatie loopt uit de hand en daarna blijkt dat Katharine is verdwenen evenals haar manuscript. Kan Robert haar op tijd vinden en achterhalen waarom haar onderzoek naar de theorie van het non-lokale bewustzijn zo bedreigend is dat het moet verdwijnen?
Deze spannende actiethriller wordt chronologisch verteld met flashbacks en verschillende verhaallijnen. De korte hoofdstukken eindigen vaak met een ander perspectief en een spannende cliffhanger. Wat bijzonder is dat het verhaal zich voornamelijk op één dag afspeelt waarin voor de stad Praag een hoofdrol is weggelegd en voor de stad New York een bijrol.
Er gebeurt continue van alles op verschillende plekken en met verschillende personages wat de spanning hooghoudt en het boek wegleggen geen optie is. Verrassend en origineel plot!
- · Land: Tsjechië/Verenigde Staten – Praag/New York
- · Topper/Klepper
- · Leesclub Thrillercafé
***Noord-Amerika***
47 De avonturen van Huckleberry Finn van Mark Twain
Lang geleden heb ik deze spannende schelmenroman uit de 19e eeuw gelezen maar kon mij er niet zo veel meer van herinneren. Om James van Percival Everett, een hertelling van De avonturen van Huckleberry Finn vanuit het perspectief van Jim in plaats van het perspectief van Huck te lezen, leek het mij handig om mijn diep weggezakte kennis van dit boek op te frissen. Ik heb de versie uit 2019 gelezen, uitgegeven door LJ van Veen Klassiek.
Huck weet aan de mishandelingen van zijn vader te ontsnappen en komt tijdens zijn vlucht de voortvluchtige tot slaaf gemaakte Jim tegen en samen reizen ze verder. Er ontstaat een voor die tijd en in die omgeving een bijzondere vriendschap tussen Huck en de zachtaardige, vriendelijke Jim.
Ondanks de humor is het boek schrijnend vanwege de manier waarop de blanken de algemeen geaccepteerde overtuiging hadden dat zwarte mensen geen echte mensen zijn maar bezit. Schrijnend is ook de manier waarop over zwarte mensen werd gesproken zoals het gebruik van het n-woord.
Tijdens hun reis en hun avonturen raakt Huck door zijn opvoeding meerdere malen in een intern conflict verzeild omdat zijn geweten, gevormd door zijn opvoeding, hem influistert dat hij Jim moet verraden maar zijn ervaringen met Jims vriendschap en hulp laten hem inzien dat Jim net zo menselijk is als hijzelf.
De avonturen van Huckleberry Finn zijn een aanklacht tegen slavernij en racisme verpakt in een spannende, humorvolle schelmenroman waarvan bepaalde onderdelen zoals de invloed van religie en de manier waarop in de dorpen op vreemdelingen werd gereageerd mij deed denken aan het huidige Amerika.
- · Land: Verenigde Staten – Missouri/St. Petersburg en andere staten en plaatsen aan de Mississippi
51 In de stilte van de nacht van Michael Connelly
Zoals vaker gebeurt in de thrillers van Michael Connelly maken de hoofdpersonages van zijn verschillende series uitstapjes naar de series van zijn andere hoofdpersonages. In dit tweede deel van de serie over hoofdpersonage Renée Ballard maakt zij kennis met de legendarische Harry Bosch. Renée werkt nog steeds tijdens de nachtdienst als ze Harry, die gepensioneerd is en uitsluitend cold cases onderzoekt, betrapt bij het doorzoeken van een oude dossierkast.
Via haar collega’s achterhaalt Renée wie Harry is en waarom hij zo geïnteresseerd is in die oude dossiers: een cold casezaak over de moord op een vijftienjarig meisje. Na het lezen van de gruwelijke details over de dood van het meisje besluit Renée Harry te helpen. Zo ontstaat een nieuw duo uit twee einzelgängers die elkaar goed aanvullen en aanvoelen.
Het Los Angeles van Michael Connelly voelt als bekend terrein door de manier waarop hij de straten, gebouwen en wijken beschrijft. Het lijkt alsof de hoofdpersonages oude bekenden zijn die je meenemen in hun dagelijks leven waarin het streven naar rechtvaardigheid voor de slachtoffers van geweld een belangrijke motivatie is. Moeiteloos verweeft hij met een vlotte schrijfstijl verschillende spannende verhaallijnen tot een daverend eindplot en een leeshonger naar het volgende deel.
- · Land: Verenigde Staten – Californië/Los Angeles
- · #2 serie Renée Ballard/# 21 serie Harry Bosch
***Samenleesproject Shortlist Booker Prize 2024***
50 James van Percival Everett
De afgelopen maanden heb ik samen met de deelnemers van de Shortlist Booker Prize leesclub James van Percival Everett gelezen en besproken. James is een “hertelling” van de schelmenroman De avonturen van Huckleberry Finn van Mark Twain. Volgens de auteur is het geen “hertelling” maar een manier om het perspectief te wijzigen van Huckleberry Finn naar zijn reisgenoot, de gevluchte slaaf Jim om Jim een stem te geven. Een stem die Mark Twain hem niet kon geven.
Thema’s van James zijn o.a. slavernij, institutioneel racisme, identiteit, zelfbeeld en familie.
Deze vlot te lezen avonturenroman is geschreven in de kenmerkende ironische schrijfstijl van Percival Everett waarbij hij gruwelijke gebeurtenissen niet overslaat.
Samen met Ine, Marjolein en Ursula heb ik James gelezen. Wij hebben het boek hoge waarderingen gegeven. Onze ervaringen kun je nalezen via deze blog: https://forum.hebban.nl/d/385-shortlist-booker-prize-20241-boek-5-james-van-percival-everett/103
- · Land: Verenigde Staten – Missouri/St. Petersburg en andere staten en plaatsen aan de Mississippi
- · Topper
- · #5 Shortlist Booker Prize Project 2024

49 Our Souls at Night van Kent Haruf (boek 8)
Een liefdevol verhaal over twee eenzame ouderen. Addie woont al jarenlang alleen na de dood van haar man en is het alleen-zijn beu, vooral het alleen slapen valt haar zwaar. Op een avond trekt ze de stoute schoenen aan en brengt een bezoekje aan weduwnaar Louis en vraagt hem of hij geïnteresseerd is om iedere nacht bij haar te komen slapen. Vriendschappelijk, om de lange nachten sneller door te komen, zonder seks. Wat onwennig staat Louis een dag later bij haar op de stoep en zo starten Addie en Louis hun nacht vriendschap die zich al snel naar de dag uitbreidt.
Het kleine stadje Holt waar ze wonen gonst al snel van geroddel maar Addie en Louis trekken hun eigen plan zonder zich daardoor te laten beïnvloeden. Hun moed kan niet voorkomen dat het geroddel toch voor problemen gaat zorgen.
Een roman over een vriendschap die uitgroeit tot een verbintenis op een dieper niveau. Geschreven met een mildheid die niet sentimenteel aanvoelt.
Het boek is verfilmd met Robert Redford en Jane Fonda in de hoofdrol!
- · Land: Verenigde Staten – Colorado/Holt (fictief) - Denver
***Zuid-Amerika/Europa***
52 Jaguarman van Raoul de Jong
Raoul de Jong voelt zich al zijn hele leven verbonden met het regenwoud. Voor zijn volgende boek wil hij naar het Amazonegebied in Brazilië afreizen maar een verhaal van zijn vader over een voorouder die wintipriester was en zichzelf in een tigri kon veranderen, een jaguar, maakt Raoul nieuwsgierig naar de geschiedenis van zijn voorouders. Wie was deze jaguarman en waarom wil zijn vader niet dat Raoul dit gaat uitzoeken?
Jaguarman is het verhaal van zijn reis naar Suriname, over zijn zoektocht naar zijn voorouders en over de link tussen zijn voorouders en het regenwoud. Het is ook het verhaal van de reis die de tot slaaf gemaakte zwarte mensen hebben gemaakt toen ze vanuit Afrika na een helse reis terecht kwamen in een nog grotere hel: de Nederlandse plantages in Suriname. Over hoe zijn voorouders en hun tijdgenoten de gruwelen die hen zijn aangedaan konden overleven, over welke levenskracht zij beschikten. Via Surinaamse auteurs zoals Anton de Kom leert hij de geschiedenis van zijn voorouders kennen en de geschiedenis van Suriname:
“Anton leerde me alles wat ik op de middelbare school niet had geleerd over de geschiedenis van Suriname, hoe duister die was en hoeveel die nog altijd te maken had met de wereld waarin ikzelf was opgegroeid.”
In zijn boek richt Raoul de Jong zich tot de jaguarman alsof hij in gesprek is met deze voorouder. Net als in Boto Banja is de schrijfstijl beschrijvend, persoonlijk en gevoelig. Het leest als een luchtig reisdagboek afgewisseld met bijzondere en soms gruwelijke geschiedenisfeiten vermengd met de literaire ontmoetingen met Surinaamse auteurs. Soms zijn deze ontmoetingen via de boeken die ze hebben geschreven. In andere gevallen zijn het persoonlijke ontmoetingen. Het boek eindigt hoopvol met de boodschap “Weet hoe mooi je bent en vergeet niet te dansen.”
- · Land: Nederland/Suriname – Rotterdam/Paramaribo
- · Topper
***Planning 2025***
8 oktober: ben ik ingehuurd als voorleesoma op het kinderdagverblijf van mijn kleindochter tijdens de kinderboekenweek
15 oktober: start lezen Creation Lake van Rachel Kushner boek 6 Samenleesproject Shortlist Booker Prize 2024
25 oktober: start lezen Lichter dan ik van Dido Michielsen (leesclub o.l.v. Eveline de Cortie)
Lees jij met een leesplanning of plan je liever niets wat betreft lezen?
Fijne leesmaand!
Karin Marcellina