Helma Koot
2.a. Hoe zou je de schrijfstijl van Charles den Tex omschrijven? Denk daarbij ook aan woordgebruik en zinsconstructies.
Den Tex gebruikt korte zinnen met eenvoudige constructies. Het komt zelden voor dat je een zin voor een tweede keer moet lezen. Sommige schrijvers hebben er een handje van om zinnen zo complex te maken met allerlei bijzinnen dat er geen doorkomen aan is. Wel denk ik dat het mij geholpen had als de dagboeken in een andere tijd geschreven waren. Volgens mij is dat ook logischer, een dagboek schrijf je toch in de verleden tijd omdat je iets noteert wat al gebeurd is? Dan was het onderscheid ook duidelijker geweest tussen de actuele verhaallijnen en de verhaallijnen uit het verleden.
2.b Vond je de schrijfstijl prettig lezen of had je misschien door bijvoorbeeld woordgebruik of zinconstructies moeite om in het verhaal te komen? Graag met toelichting.
Die korte en actieve schrijfstijl sluit heel goed aan bij de korte hoofdstukken. Daardoor komt er op een heel natuurlijke manier de vaart in het verhaal.
2.c Was het een schrijfstijl die je had verwacht bij een thriller/spannend verhaal? Graag met toelichting waarom je dat vindt.
Het past zeker! Als ik even heel kort door de bocht ga, kun je op twee manieren spanning opbouwen: Of door veel vaart in het verhaal of juist door veel geheimzinnigheid. De eerste variant past veel beter bij dit type boeken (speelt zich af in deze tijd). De andere stijl met geheimzinnigheid past beter bij historische thrillers omdat het daar ook van belang is om de sfeer goed neer te zetten.