Marieke Scheers
Vraag 3a. Ik lees altijd het motto van het boek. Deze keer vind ik het heel toepasselijk voor dit verhaal.
Voor mij is de betekenis ervan dat Ambre toch de hulp heeft gevonden die ze zocht via de seizoenswerkers. Ze zijn stilaan haar vrienden geworden, die haar steunden tijdens haar moeilijke momenten. Zowel met woorden, gebaren, liefkozingen enz. Haar slechte gevoelens over zichzelf veranderden stilletjes naar zelfvertrouwen, zelfrespect enz. Ze kon uiteindelijk beginnen aan een nieuw hoofdstuk in haar leven. Ditmaal met positieve gevoelens.
Vraag 3b. Deel 1 is inderdaad een heftig begin van het verhaal, maar ik ben geen voorstander van triggerwarnings.
Op de achterflap kan je reeds lezen waarover het boek gaat, dus vind ik dat een triggerwarning niet nodig is.
Door dit eerste deel zit je onmiddellijk in het verhaal en leer je de reden kennen waarom Ambre een zelfmoordpoging heeft ondernomen. Persoonlijk werd ik hierdoor uitgedaagd om verder te lezen in het boek om te ontdekken hoe Ambre hier tegen zou gaan vechten. Was ze sterk genoeg of zou ze zich laten meeslepen door haar negatieve gevoelens en haar verdriet?
Hoe zou haar verdere leven er gaan uitzien? Ik had zoveel vragen in mijn hoofd.
Met dit eerste hoofdstuk had de schrijfster al bewezen dat het boek geen enkel onderwerp uit de weg zou gaan. Dus ik keek zeker uit om de rest te gaan lezen.