Ik heb een boek uitgelezen waar ik de recensie toch even moest laten bezinken. Ik ga eerlijk zijn, het was geen spek voor mijn bek, zoals ze dat bij ons zeggen. Waarom? Dat ga ik nu eens haarfijn uitleggen.
Het boek kreeg de titel De Enigma Trials en werd geschreven door Dianne Arentsen. Nog nooit wat gelezen van deze jongedame. Dianne is game-fanaat. Bord- en kaartspellen en vooral lezen en schrijven. Zo heeft ze al de serie Het Patroon afgeschreven en het boek Fort Enigma met puzzels en raadsels.
En net dat laatste, daar was ik niet van op de hoogte, want anders had ik dit boek niet gelezen.
De Enigma Trials speelt zich af op het mysterieuze eiland DracoVi. Jasper is dolblij dat hij mag meedoen. Normaal is dit enkel toegankelijk voor gamers die de ForteX binnengaan. Een spel waarbij alles levensecht geprojecteerd wordt. Van planten tot dieren, personen en gebouwen en zelfs draken.
Jasper is onder de indruk maar merkt dat iets niet klopt. Enigma de draak die alles in goeie banen moet leiden gedraagd zich onvoorspelbaar. Intussen zijn uit de gevangenis drie beruchte gevangen ontsnapt. Een slimme uitvinden, een golem en een gevaarlijke schaduwdraak.
Deelnemers verdwijnen en de grens tussen spel en waarheid verdwijnt. Wat is er nu toch aan de hand op DracoVi?
Dit boek is een interactief verhaal. Normaal voor tien a twaalf jarigen.
Je kan het verhaal niet gewoon pagina na pagina gaan lezen. Je gaat kriskras doorheen het boek. De hoofdstukken zijn portalen geworden. Wat bij epub perfect werkt maar geen idee bij fysieke boeken. Dat heen en weer geblader zou echt storend zijn voor mij.
Je kiest zelf je pad doorheen het verhaal afhankelijk van beslissingen die je neemt onderweg. Als je dus een tweede keer leest en bij het eerste dilemma een ander portaal kiest heb je al een ander verhaal. Wat dan misschien ideaal is om de jeugd een boek meerdere keren te laten lezen.
De puzzels zijn verwerkt in het boek met links naar hints of antwoorden voor zei die het niet meer weten. Bij sommige puzzels moest ik zelfs al goed beginnen denken over het antwoord. Ben nu ook geen Einstein maar als ik er al moeite mee heb , wat dan met de jeugd?
Het verhaal op zich vond ik dan wel goed. Het leest vlot door en bevat toch de nodige spanning om verder te willen lezen. De personages zijn goed uitgewerkt voor dit verhaal maar ik had wel graag nog meer achtergrond gekregen over de wereld waarop het zich allemaal afspeelt.
Conclusie
Een interactief boek dat ideaal is voor de opgroeiende jeugd met qr-codes en raadsels. Het is meer dan gewoon lezen in een boek, het vraag die extra aandacht om de spelletjes op te gaan lossen. Waardoor je zelf de weg bepaalt in het boek. De vraag rijst alleen of het soms niet te moeilijk zal zijn voor de doelgroep.
En waarom was het nu niet mijn boek? Omdat ik ervoor moest werken. Ik lees om me te ontspannen en bij dit boek kon ik dat niet. Ik moest zaken noteren, spelletjes oplossen , qr-codes scannen. Ik moest echt interactief bezig zijn met dit boek. Het boek, de gsm en dat opzoeken zorgt ervoor dat ik geen leesflow kon aanhouden in dit boek. De hoofdstukken op zich lezen vlot he, dat niet, maar die tijd die ik verloor ertussen had ik liever gebruikt om te lezen i.p.v. te gsm-en.