Vraag 2 (Ik realiseer me dat ik een gedeelte van de vraag ook al bij vraag 1 heb beantwoord, maar dit is misschien logisch, aangezien de titel en de vormgeving hiervan, onderdeel zijn van het omslag).
Het woord 'Schaduwweduwe' kende ik niet, maar uit de context kon ik de betekenis opmaken. Later zocht ik het op, en wat ik dacht bleek te kloppen. De titel maakte mij direct nieuwsgierig en ik realiseerde mij dat ik nooit tot mij heb laten doordringen hoe ingrijpend en bepalend een dergelijke liefde kan zijn. Goed om hier eens een boek over te lezen, dus.
De titel is kort en krachtig, daar houd ik van. Omdat de titel de lading dekt, weet je waar het over gaat. Ook is hij makkelijk te onthouden. Hij is afgedrukt in zwart, de kleur van de rouw. Ik vermoed dat hierover is nagedacht. De subtitel staat er bescheidener onder: hij is kleiner en in een andere kleur afgedrukt. Ik nam hem in één oogopslag mee. Qua informatie is het niet echt een meerwaarde, aangezien je al weet dat het niet om een 'gewoon' liefdesverhaal gaat. Over een 'gewone liefde' schrijf je waarschijnlijk geen boek, omdat het wel moet schuren en iets moet oproepen bij de lezer. Waarbij je je natuurlijk moet afvragen wat gewoon is en wat niet.
Een aansprekende titel kan mij over de streep trekken, maar geeft meestal niet de doorslag. Hij is onderdeel van mijn algehele eerste indruk. Ik vind het fijn dat de titel de lading dekt (zie hierboven) en dat is bij 'Schaduwweduwe' helemaal het geval. Voordat ik besluit een boek te gaan lezen of aan te schaffen, bekijk ik het van alle kanten en laat ik het op me inwerken. Daarna heb ik bepaalde verwachtingen. Soms word ik teleurgesteld en waren mijn verwachtingen te hoog, maar gelukkig is er ook vaak sprake van het omgekeerde: het betreffende boek heeft mij gepakt en ik werd geraakt door een goed geschreven en boeiend verhaal dat me bijblijft. Dat ik me niet moet laten leiden door wat 'de massa' vindt of wat op dat moment een bestseller is, is mij allang duidelijk.
Ik had absoluut geen associaties met het Feelgood-genre. Deze boeken hebben doorgaans een andere uitstraling en vaak een cover met veel roze en bloemen. Ze liggen in de boekhandel vaak bij elkaar, op een aparte tafel.
Wanneer ik voor het eerst iets van een bepaalde auteur lees, is dit extra spannend. Gelukkig was het mogelijk een fragment te lezen: zo krijg je toch een indruk. Meestal weet ik door het lezen van een fragment wel of het boek iets voor me is, of niet. Als het begin goed is, scheelt dit enorm. Zo'n fragment is meer bepalend dan het omslag, alhoewel een mooie, aansprekende omslag, zeker meespeelt in 'mijn beoordeling'.
Ik zou geen alternatieve titel kunnen bedenken, deze is precies goed. Qua ondertitel zou 'het verhaal van een geheime liefde' ook passen, maar of deze titel per se beter is, is de vraag.